مجلة الباحث في العلوم الإنسانية و الإجتماعية
Volume 9, Numéro 28, Pages 219-232
2017-03-01
الكاتب : بن كريمة بوحفص . عواريب لخضر .
ملخص : هدفت الدراسة الحالية إلى إعداد تصور لبرنامج تدريبي مقترح لتنمية الكفايات التدريسية الأساسية لدى مدرسي المرحلة الابتدائية، يتضمن الموضوعات والمحتويات والأهداف والمدة الزمنية والأساليب التدريبية وتدابير التقويم. ولتقدير الكفايات التدريسية الأساسية والاحتياجات التدريبية منها تم استخدام استبانة تضمنت صورتها النهائية (25) فقرة، طُبقت على عينة اختيرت بطريقة عشوائية قوامها (86) مدرسا ومدرسة. فبعد تحليل البيانات دلت النتائج أن جميع المجالات المشكِّلة للأداة (التخطيط، التنفيذ، التقويم) تمثل كفايات تدريسية أساسية بدرجة "مهمة جدا"، وأن المدرسين بحاجة إلى التدريب عليها بدرجة "كبيرة". واستنادا إلى هذه النتائج أوصت الدراسة بعدد من التوصيات أهمها تبني التصور المقترح للبرنامج عند تدريب المدرسين لتقصي فاعليته. Abstract The present study aimed to a preparation of perspective to suggested training program to develop the basic teaching competencies among primary school teachers. It comprises the topics, contents, objectives, duration, training methods and evaluation. To estimate the basic teaching competencies and the training needs; in which were included a questionnaire in its final term (25) items, was applied on a sample which was randomly chosen that consisted of (86) teachers. After analysing the statistics, the results have showed that all of the fields that figure (planning, practicing and evaluating) are all "very important" teaching competences and teachers need to be trained in" so high" level. According to these results, some recommendations advise that the most important is to adopt this perspective to the proposed program while training the teachers to know its effectiveness.
الكلمات المفتاحية: برنامج تدريبي مقترح، الكفايات التدريسية الأساسية Keywords: suggested training program, basic teaching competencies
بوسالم أحلام
.
عابد يوسف
.
ص 117-132.
Yahia Zeghoudi
.
pages 74-88.