مجاميع المعرفة
Volume 8, Numéro 3, Pages 366-382
2022-10-31

الإبتكار الإعلاني كآلية لبناء قيمة العلامة التجارية – دراسة حالة علامة كوكا كولا-.

الكاتب : طاهري عبد النور . بن علي أمينة .

الملخص

ملخص: تهدف الدراسة لإبراز مساهمة الإبتكار الإعلاني في تعزيز قيمة العلامة من خلال معرفة أثر متغيرات الإبتكار الإعلاني (الفكرة الإعلانية المبتكرة، التصميم المبتكر ،الشخصية الإعلانية المبتكرة، الوسائل الإعلانية المبتكرة، العبارات والرموز المبتكرة( في بناء قيمة العلامة التجارية, حيث اعتمدت الورقة البحثية على المنهج الوصفي بإستخدام إستبيان إلكتروني موجه إلى 420 زبون لكوكاكولا، وقد توصلت الدراسة للعديد من النتائج من أهمها أن الإبتكار الإعلاني لكوكا كولا بكل أبعاده له أثر واضح على قيمة علامتها التجارية ماعدا بعد التصميم المبتكر ،وأن هناك تحفظ بخصوص الولاء الموقفي والسلوكي لأغلب المستجوبين إتجاه كوكا كولا بسبب وعيهم الصحي العالي ،كما أوصت الدراسة بضرورة تبني أفكار إعلانية واقعية وبالتعاقد مع مؤثرين يروجون حصرياً لعلامة كوكا كولا. الكلمات المفتاحية: قيمة العلامة، إعلان ،إبتكار، فكرة إعلانية، تصميم إعلاني، شخصية إعلانية ،وسيلة إعلانية. تصنيف JEL: M37 . Abstract: The study aims to highlight the contribution of advertising innovation in enhancing brand equity by knowing the impact of advertising innovation variables (innovative advertising idea, innovative design, innovative advertising personality, innovative advertising tools, innovative phrases and symbols) on the brand equity, where the research paper relied on the descriptive approach. Using an electronic questionnaire directed to 420 Coca-Cola customers, the study reached several results, the most important of which is that Coca-Cola’s advertising innovation in all its dimensions has a clear impact on the value of its brand, except for the innovative design And that there is a reservation regarding the attitudinal and behavioral loyalty of most of the respondents towards Coca-Cola because of their high health awareness, The study also recommended the necessity of adopting realistic advertising ideas and contracting with influencers who promot exclusively for Coca-Cola brand. . Keys words: Brand equity, advertisement, innovation, advertising idea, advertising design, advertising personality, advertising tool. JEL classification codes: M37.

الكلمات المفتاحية

قيمة العلامة ; إعلان ; إبتكار ; فكرة إعلانية ; تصميم إعلاني ; شخصية إعلانية ; وسيلة إعلانية Brand equity ; advertisement ; innovation ; advertising idea ; advertising design ; advertising personality ; advertising tool.