أبوليوس
Volume 9, Numéro 2, Pages 142-155
2022-07-31

تـمثيلات الـمنفى في الرواية العراقيّة الـمعاصرة "طشّاري" لإنعام كجه جي نموذجاً Representations Of Exile In The Contemporary Iraqi Novel “tachari” Of Inaam Kachachi As A Model

الكاتب : لكناوي عدنان . سعدي جموعي .

الملخص

تستلفِتُ الباحثَ في الرواية العربيّة الـمعاصرة قضايا جديرة بالدرس باعثة على إعادة النّظر والتحليل، تفتح الكثير من الآفاق النقديّة؛ من ضمنها تصاعد الـمنفى بوصفه أحد المضامين التي سجَّلت حضورها الدائم ولا سيما خلال الألفيّة الثالثة. بيد أن المتأمّل يجد هذا الحضور قد توقّف لدى الروائيّ العراقيّ، وإلى حدّ بعيد، على الـمقدرة في إثارة أسئلة الهويّة، والحرب، والـموت، والآخر. ومن هنا، تتطلّع الدراسة الحالية إلى الكــــشف عن تـمثيلات المنفى وعلاقاته بالأسئلة السالفة من خلال محاورة رواية "طِشَّاري" للكاتبة العراقيّة إنعام كَجه جي. Abstract: Contemporary issues in Arabic Narratives grab the attention of researchers, worth investigating, and generate new lectures and analysis. It launches new perspectives of criticism, among which Exile-escalating, one of everlasting substances persistent mainly in the third millennium. However, this presence seems to be disused by the Iraqi novelist to the extent of the incapability of rising issues related to Identity, War, Death and the Other. From this perspective, this study tends to reveal the representations of Exile and the inherent previous questions through an enquiry of the novel “ Tachari” of The Iraqi writer Inaam Kachachi

الكلمات المفتاحية

المنفى ; الرواية العربيّة ; الفضاء ; التمثيل ; طشّاري ; Exile ; Arabic novel ; space ; Representation ; Tachari