اللّغة العربية
Volume 24, Numéro 3, Pages 532-549
2022-08-03

دور التّكنولوجيا في تنمية المهارات اللّغوية

الكاتب : مغراوي العبادي مريم .

الملخص

ملخّص: نشهد اليوم إصلاحات عديدة للمؤسّسات التّربويّة الّتي تنشئ الإنسان وتعلّمه اللّغة، وتعزّز هويّته بها وتقوّي مهاراتها. حيث تعلب اللّغة دورا محوريّا في مجال المعلوماتيّة، عبر معالجتها آليّا بواسطة الحاسوب لكونها المنبع الّذي تستقي منها التّكنولوجيا أفكارها وأسس ذكائها الاصطناعي. وما تعانيه اللّغة من ضعف أداء وكتابة، يحيل إلى التّفكير في تغيير الفلسفة التّربويّة السّائدة والترّكيز على نوعيّة التّعليم أكثر. فكيف نواجه التّعليم اللّغوي في عصر المعلومات؟ وما هي آثار التّكنولوجيا على التّعليم وأهدافه؟ Abstract: Today, we are witnessing many reforms of educational institutions that create and teach people the language, enhance their identity with them and strengthen their skills. Where language plays a pivotal role in the field of informatics, by processing it automatically with the computer, as she is the source from which technology, bring its ideas and the foundations of its artificial intelligence. Moreover, what the language suffers from poor performance and writing, refers to thinking about changing the prevailing educational philosophy and focusing more on the quality of education. How do we face language education in the information age? What are the effects of technology on education and its objectives?

الكلمات المفتاحية

اللغة ; المهارات اللّغوية ; التّكنولوجيا ; التّعليم ; المعلوماتيّة