التدوين
Volume 14, Numéro 1, Pages 28-40
2022-07-31

الفن الإسلامي وأبعاده الحضارية عند روجيه غارودي

الكاتب : عمران سفيان .

الملخص

تهدف هذه المداخلة إلى تبيين معالم تميّز الفن الإسلامي، برسالته الواضحة التي تؤكد الاتصال العميق بين الفن والدين، وبمنطلقاته السامية التي ترتبط بالمسجد، والعقيدة الإسلامية، والأبعاد الحضارية للفن، والتي تجعل منه صلاة كونية تؤثر في جميع العقائد الأخرى، كل هذا يحتاج إلى تحليل لهذه المسائل وإجراء حفر أركيولوجي في خطابات " غارودي" لتأكيد الأبعاد السامية، مع تفكيك لهذه الخطابات وكانت أهم النتائج المتوصل إليها أنّ الفن الاسلامي، بعبر عن ذلك الاتصال العميق بين الاستيطيقا والعقيدة، حامل رسالة كونية، تخرج الذات من أنانيتها إلى الانفتاح على الآخر، بمعاني الحب والجمال This intervention aims to clarify the features that distinguish Islamic art, with its clear message that confirms the deep connection between art and religion, its sublime principles that are related to the mosque, the Islamic belief and the civilizational dimensions of art that make universal prayer affect all other beliefs, all of this needs an analysis of these issues, and a procedure Archeology digs into "Garaudy" discourses to confirm the lofty dimensions while disassembling these discourses in search of details that confirm the strength of the doctrine. The most important finding was that Islamic art expresses that deep connection between aesthetics and belief, carrying a universal message that takes the self out of its selfishness to openness to the other with meanings. Love and beauty

الكلمات المفتاحية

الفن، الدين، الفن الإسلامي، الحضارة، الكونية. ; art, religion, Islamic art, civilization, cosmology