مجلة البحوث العلمية والدراسات الإسلامية
Volume 14, Numéro 2, Pages 45-72
2022-06-30

التعليم الإلكتروني وتدريس العلوم الإسلامية، مناهج وتحديات E-learning And Teaching Islamic Sciences: Approaches And Challenges

الكاتب : بلخير مراد .

الملخص

ملخص: يعتبر التعليم الإلكتروني ثمرة تطوير الجهود في مجال التقنية لخدمة العلم، وظهرت أهميته أكثر في توفير بيئة تعليمية بديلة عن التعليم الحضوري التقليدي مع انتشار وباء كورونا. ومع اندماج كل العلوم في هذا المسعى؛ فإن العلوم الإسلامية لم تكن بمنآى عن هذا المستجد، وفي المجال الأكاديمي قامت الجامعات بتوفير منصات إلكترونية تعليمية، سهلت من خلالها للمتعلم تلقي المحاضرات وتحقيق التواصل العلمي عن بُعد، فما هي المناهج والمرتكزات الكفيلة بتطوير نظام التعليم التفاعلي في الحقل الأكاديمي لتدريس العلوم الإسلامية ؟ وما هي التحديات التي تواجه هذه المهمة التعليمية الإلكترونية ؟ كما تعرض هذا البحث لأهم المنصات الإلكترونية العالمية في مجال التعليم، ولأثر العلوم الإسلامية في التكيف مع معيارية المنصات الإلكترونية، ومرتكزات تحقيق تلك الغاية، بالإضافة إلى تطبيقات التعليم الإلكتروني ومقترحات التطوير. Abstract: E-Learning happens to be amongst the greatest technological contributions to the modern-day teaching and learning process. After the outbreak of the most recent pandemic Covide 19 ,there was greater need to provide an alternative learning environment to in-class traditional education, as well the scientific field took step towards momentarily adopting E-learning, the Islamic institutions was one of the field to keep pace with all what has been introduced. Moreover, academically speaking, universities and colleges devised educational online platforms and made them available for learners to get access to their lectures remotely, so as to keep the learning process ongoing. What are the approaches and supports that guarantee the development of the interactive education system in the academic field of teaching Islamic sciences? And What are the challenges facing this e-learning mission? This research also targeted the most important worldwide educational online platforms,and the impact of Islamic foundations, laid out to realize the aforementioned aim , as well as in undertaking the electronic application and development proposal.

الكلمات المفتاحية

التعليم الإلكتروني ; العلوم الإسلامية ; المنصة الإلكترونية ; جودة التعليم ; E_ Learning ; Islamic sciences ; Electronic platform ; Education Quality