لغة كلام
Volume 8, Numéro 3, Pages 135-146
2022-06-16
الكاتب : الطويل حسن .
يحاول هذا البحث إضاءة القضايا المرتبطة بتدريس مهارة الحِجاج المقررة في قسم الجذع المشترك الأدبي بالمغرب، بمنهجية نقدية، تطمح إلى تجويد الممارسات الصفية في الجانب المتعلق ببناء كفايات الاستدلال والتفكير النقدي في أذهان المتعلمين، عبر الانفتاح على المرجعيات المعرفية والتربوية المُعِينة على ضبط أصول الحجاج ومنطلقاته ومفاهيمه، وعلى تيسير تعلُّم سائر ما يرتبط بالاستدلال الحجاجي انطلاقا من مداخل تربوية دقيقة. وفي سبيل إدراك هذه الغاية البحثية، انقسم البحث إلى محورين عامين، انشغل الاول ببيان أهمية العناية بالدرس الحجاجي في مؤسسة المدرسة، بينما تكفَّل الثاني بمقاربة ملابسات الموضوع من زوايا تطبيقية متعددة. This study endeavours to highlight the issues related to the teaching of the argumentation skill included in the common core literature classes (equivalent to the first year in high school) ,with a critical methodology,aspiring at improving the teaching and learning practices in the classroom concerning the building of the reasoning and critical thinking competencies in the student's minds through considering the cognitive and pedagogical references enhancing the grasp of the roots of argumentation,and through facilitating the learning of all that is relevant to reasoning argumentation basing on accurate pedagogical entries.And for the sake of achieving this project purpose,the research is decided into two parts (areas);the first one is devoted to demonstrating the importance of applying the argumentation lesson and giving it its due consideration.While the second one tackles and approaches the topic's details from various angles .
حِجاج - نقد - استدلال – تجويد – مدرسة.
مقدم أمال
.
مصبايح فوزية
.
لحول فايزة
.
ص 431-450.
مليكة/رقية مدور/وافي
.
ص 90-111.
دليلة علاوي
.
حسيبة برزوان
.
ص 107-118.
قرقور محمد
.
ص 124-133.
خماد محمد
.
بن نويوة سعيد
.
ص 527-542.