مجلة علوم الإنسان والمجتمع
Volume 10, Numéro 2, Pages 431-450

المناخ المدرسي وعلاقته بدافعية الإنجاز لدى تلاميذ المرحلة الثانوية في ظل جائحة كورونا (دراسة ميدانية على عينة من تلاميذ المرحلة الثانوية بولاية عين الدفلى ) The School Climate And Its Relationship To The Achievement Motivation Of High School Students In Light Of The Corona Pandemic (a Field Study On A Sample Of High School Students In Ain Defla State)

الكاتب : مقدم أمال . مصبايح فوزية . لحول فايزة .

الملخص

نهدف من خلال هذه الدراسة إلى الكشف عن العلاقة بين المناخ المدرسي ودافعية الانجاز لتلاميذ المرحلة الثانوية في ظل جائحة كورونا، وذلك بتطبيق مقياسين الأول خاص بالمناخ المدرسي في ظل جائحة كورونا، والثاني خاص بدافعية الانجاز على عينة قوامها 120 تلميذا اختيروا بطريقة عشوائية بسيطة من ثانويات بولاية عين الدفلى، مستخدمين في ذلك المنهج الوصفي الارتباطي. وبعد جمع البيانات وتحليل النتائج تبين أنه توجد علاقة ارتباطيه ضعيفة بين المناخ المدرسي ودافعية الانجاز لدى تلاميذ المرحلة الثانوية في ظل جائحة كورونا. Through this study, we aim to reveal the relationship between school climate and achievement motivation for high school students in light of the Corona pandemic, by applying two measures, the first is specific to the school climate in light of the Corona pandemic, and the second is related to achievement motivation on a sample of 120 pupils chosen in a simple random way from secondary schools in the state of Ain al-Defla, using the relational descriptive approach. After collecting data and analyzing the results, it was found that there is a weak correlation between the school climate and achievement motivation among secondary school students in light of the Corona pandemic.

الكلمات المفتاحية

المناخ المدرسي، دافعية الانجاز، المرحلة الثانوية، جائحة كورونا. school climate, achievement motivation, high school stage, Corona pandemic.