مجلة الواحات للبحوث و الدراسات
Volume 15, Numéro 1, Pages 844-863
2022-06-09

واقع تطبيق استراتيجية التعليم القائم على المشروع من وجهة نظر أساتذة التعليم المتوسط The Reality Of Implementation Of Project Based Teaching Strategy From The Point Of View Of The Teachers In Intermediate Education

الكاتب : بكير مليكة .

الملخص

هدفت الدراسة الحالية التعرف على واقع تطبيق استراتيجية التعليم القائم على المشروع من وجهة نظر الأساتذة. وقد تكونت عينة الدراسة من 43 أستاذ وأستاذة في مرحلة التعليم المتوسط. وتمثلت أداة الدراسة في استخدام استبيان موجه لعينة الدراسة معد من طرف الباحثة. وأسفرت نتائج الدراسة على أن أغلب الأساتذة يطبقون استراتيجية التعليم القائم على المشروع، وأن أكثرهم يطبقونها إلا عند زيارة المشرف أو المدير فقط. ومن جانب آخر فإنهم لا يستخدمونها كاستراتيجية في كل الدروس بل تستخدم في دروس محددة. وأغلبهم لهم كفاية معرفية عن الاستراتيجية، وتوجد أهمية لاستخدام تلك الاستراتيجية في العملية التعليمية التعلمية، كما توجد صعوبات في تطبيقها. Abstract The main objective of the present study was to identify the reality of implementation of project Based-teaching strategy from the point of view of the teachers in intermediate education. The basic study sample consisted of 43 male and female of teachers, The study tool consisted of using a questionnaire directed at the sample of the study prepared by the researcher. The results of the study included that most teachers apply the project strategy and most of them apply when visiting the supervisor or the manager. On the other hand, they don’t use it as a strategy in all lessons, but only applied to areas and lessons specific, Most teachers have sufficient knowledge about the project teaching strategy, there is importance to use the project strategy in the educational learning process, and there are difficulties in applying the project strategy

الكلمات المفتاحية

استراتيجية التعليم القائم على المشروع، أساتذة التعليم المتوسط. ; project Based teaching strategy, teachers in intermediate education.