افاق للعلوم
Volume 7, Numéro 3, Pages 290-300
2022-06-01

أدوات التشكيل الفني في الشعر الجزائري المعاصر _قصيدة النثر أنموذجا_

الكاتب : سحواج امحمد . حجاج سميرة .

الملخص

عرفت الساحة الشعرية الجزائرية أشكالاً فنية جديدة للقصيدة منذ دخول شعر التفعيلة عليها إلى يومنا هذا..وقد ساهم في ذلك اهتمام الشاعر الجزائري ووعيه بتقنية التجريب وتطلعه للممارسات الشعرية المستحدثة من أجل السعي نحو نص مبتكر يكون قادرا على مسايرة عصره ومستجيبا لتطلعات واهتمامات الكاتب والقارئ على حد سواء. وعليه، نهدف من خلال هذه الدراسة إلى البحث عن معالم التجريب في قصيدة النثر ، مبرزين إشكالية مفادها : ما مدى حضور قصيدة النثر في المنجز الشعري الجزائري؟ وما مدى نجاح الشعراء الجزائريين في تجريبها؟ وهل تميّزوا بخصوصيات معينة في ممارساتهم للتجريب الفني؟ Abstract : The Algerian Poetic arena has witnessed new artistic forms of the poem since the entrance of “tafilah” poetry to now a day. The Algerian poet's interest and awareness of the technique of experimentation and his aspiration for new poetic practices have contributed to this in order to seek an innovative text that is able to keep pace with his time and respond to the aspirations and interests of the writer and the reader alike. Accordingly, this study aims to search for the features experimentation in the prose, highlighting the problematic: To what extent the presence of the publication poem in the Algerian poetic achieve? How successful are the Algerian poets in trying it? Does they have the artistic experimentation practices?

الكلمات المفتاحية

التشكيل الفني ; الشعر الجزائري ; قصيدة النثر