مجلة اقتصاديات شمال افريقيا
Volume 18, Numéro 2, Pages 717-728
2022-06-03
Authors : Saouli Rim Amina . Benhassine Nassira .
Today, urban marketing can be a powerful tool for urban management and a fundamental instrument for improving the ability of cities to capitalize on opportunities and maintain their vitality as livable cities. Through the lens of tourism marketing, this article examines the perceptions, attitudes, and actions of marketers and urban managers toward sustainable destinations. In a systematic approach, this article tries to approach the concept of sustainable tourism and to extract the concept of "urban marketing" from the idea of "branding", that of "urban governance" is discovered in the method of "urban management". The study technique applied is largely based on the state of the art, and also on an analytical perspective on examples of inspiring tourism cities. التسويق الحضري يمكن أن يكون اليوم كأداة قوية للإدارة الحضرية وأداة أساسية لتحسين قدرة المدن على الاستفادة من الفرص والحفاظ على حيويتها كمدن صالحة للعيش. من خلال منظور التسويق السياحي، تبحث هذه المقالة في تصورات، مواقف وأفعال المسوقين ومديري المدن تجاه الوجهات المستدامة. في مقاربة منهجية تحاول هذه المقالة الاقتراب من مفهوم السياحة المستدامة واستخراج مفهوم "التسويق الحضري" من فكرة "العلامة التجارية" . ثم اكتشاف "الحوكمة الحضرية" في طريقة "الإدارة الحضرية". تعتمد تقنية الدراسة التطبيقية إلى حد كبير على أحدث ما توصلت إليه التقنية، وأيضًا على منظور تحليلي لأمثلة من المدن الملهمة لمناطق الجذب السياحي.
Tourism marketing ; Urban management ; Urban marketing ; Sustainable tourism ; Urban governance ; التسويق السياحي ; الإدارة الحضرية ; التسويق الحضري ; السياحة المستدامة ; الحوكمة الحضرية
جقيدل السعيد
.
أدم رحمون
.
ص 645-666.
طواهرية امال
.
ص 48-61.
سماعيني نعيمة
.
لخضاري نسيمة
.
ص 383-405.
مسنادي محمد
.
بن مير محمد الطيب
.
قعيد ابراهيم
.
ص 155-176.