مجلة الإستراتيجية والتنمية
Volume 11, Numéro 4, Pages 383-405
2021-07-29
الكاتب : سماعيني نعيمة . لخضاري نسيمة .
ملخص: تهدف هذه الورقة البحثية إلى تسليط الضوء على الدور المباشر الذي يلعبه التسويق السياحي في تحفيز الطلب السياحي في الجزائر، وذلك نظرا لتأخر وتيرة التنمية في هذا القطاع الحيوي وانخفاض مستوى الطلب السياحي رغم المقومات السياحية التي تزخر بها الدولة الجزائرية؛ فالتسويق السياحي هو الورقة الرابحة التي تعول عليها الوكالات السياحية لخلق الطلب والنهوض بالاقتصاد السياحي كبديل استراتيجي وبناءً على اختبار فرضيات الدراسة توصلنا إلى أن التسويق السياحي يلعب دورا فعالا في تحفيز الطلب السياحي في وكالات السياحة والسفر محل الدراسة، كما أوصت الدراسة بضرورة تفعيل عناصر المزيج التسويقي السياحي والحرص على تحقيق التجانس بين مكوناته لتعزيز مساهمته في تحفيز الطلب السياحي في وكالات السياحة والسفر . Abstract: This research paper aims to shed light on the direct role that tourism marketing plays in stimulating tourism demand in Algeria, given the delay in the pace of development in this vital sector and the low level of tourism demand despite the tourism ingredients that the Algerian state abounds in; Tourism marketing is the trump card on which tourism agencies rely to create demand and advance the tourism economy as a strategic alternative. Based on the examination of the study hypotheses, we concluded that tourism marketing plays an effective role in stimulating tourism demand in the tourism and travel agencies under study, as the study recommended the necessity of activating the elements of the tourism marketing mix and ensuring the harmonization of its components to enhance its contribution to stimulating tourism demand in tourism and travel agencies.
كلمات مفتاحية: السياحة، التسويق السياحي، تحفيز الطلب ، الطلب السياحي، الجزائر Keywords: tourism, tourism marketing, stimulating demand, tourism demand, Algeria.
أسامة فـــراح
.
رحمة عبد العزيز
.
ص 99-122.
مواهب زرواتي
.
سعيد رابحي
.
ص 82-98.
عمار بن عيشي
.
بشير بن عيشي
.
ص 73-88.