دراسات معاصرة
Volume 6, Numéro 1, Pages 446-457
2022-06-02

فاعليّة الخرائط المفاهيميّة في تدريس القواعد النّحويّة The Effectiveness Of Concept Maps In Teaching Grammar

الكاتب : دوحاجي فاطمة .

الملخص

نسعى في هذا المقال إلى تقديم ورقة بحث متعلّقة بالخرائط المفاهيمية، بوصفها استراتيجية معتمدة من قِبل المعلّم لتنظيم مادّته العلمية وتنظيمها، كما نسعى إلى التعريف بهذه الآليات المستحدثة، وذكر أهمّيّتها على المعلّم والمتعلّم، والنظر في الخطوات المتّبعة في بناء الدروس من خلال هذه التقنية، ثمّ عرض بعض دروس قواعد اللغة للسّنة الثّالثة ثانوي شعبة آداب وفلسفة، أمّا عن إشكالية البحث فرمنا الإجابة على هذه التساؤلات: ما مفهوم الخرائط المفاهيمية؟ وما فاعليتها في تيسير قواعد اللغة، وما الخطوات التي ينبغي مراعاتها في تقديم الدروس من هذا المنظور العلمي الجديد؟ وقد توصّل البحث إلى جملة من النتائج منها: أنّها إمكانية من الإمكانات التي تعمل على مساعدة المتعلم في تنظيم معارفه وتلخيص مادّته العلمية المقدّمة في أشكال معيّنة، وأنّ هذه الخرائط منوطة بشدّ انتباه المتعلّمين واستعادة معلوماتهم وإعادة توظيفها واستغلالها. Abstract: Subjective grammar is the basis of teaching curricula, as it is a means that aims at specific objectives: to master reading and writing in order to deepen the learner's thought and knowledge and help him to understand and analyse the texts. The grammar of the branches of the Arabic language, to which specialists are interested in the origins and methods of teaching. In view of this, effective methods have been developed in the teaching of grammar, including the method of teaching using conceptual maps, which is generally an innovation in education and has been shown to be effective in many educational fields, as it is an easy way to teach Arabic grammar using charts and forms that summarize the grammatical material . It is an effective tool in memory enhancement. In this article we try to highlight this modern method, which is used as a teacher's strategy for simplifying and organizing material. It is important for teacher and learner. How does this make grammar teaching easier? What steps are taken to build a lesson? .. And finally, we offered some grammar classes for the third year, a department of literature and philosophy with an application of conceptual mapping technology.

الكلمات المفتاحية

كلمات مفتاحية: التعليميّة. الخرائط.، المفاهيم. القواعد.، الطريقة. ; Educational; Chart; Concepts; Gramar; Method.