دراسات
Volume 11, Numéro 1, Pages 849-869
2022-05-13

اتجاهات أساتذة جامعة قالمة نحو استخدام نظام إدارة التعليم الإلكتروني موودلmoodle

الكاتب : بن ضيف الله نعيمة .

الملخص

هدفت الدراسة إلى معرفة اتجاهات أساتذة جامعة 8 ماي 1945 بقالمة نحو استخدام نظام التعليم الإلكتروني موودل MOODLE، ومعرفة أثر متغيرات الجنس، الرتبة الوظيفية والخبرة التدريسية على اتجاهات العينة. تكونت عينة الدراسة من 100 أستاذ، استخدمت المنهج الوصفي من أجل تحقيق أهدافها والإجابة عن أسئلتها، كما استخدمت استمارة الإستبيان كأداة من أدوات جمع البيانات. أظهرت النتائج وجود اتجاهات مرتفعة لدى عينة الدراسة نحو استخدام نظام التعليم الإلكتروني موودل MOODLE، كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين استجابة أفراد عينة الدراسة نحو استخدام منصة التعليم الإلكتروني موودل MOODLE، تعزى لمتغيّرات الجنس، الرتبة الوظيفية والخبرة التدريسية. The study aimed to know the attitudes of the professors of the University of May 8, 1945- Guelma towards using the MOODLE e-learning system, and to know the effect of the variables of gender, job rank and teaching experience on the sample trends. The study sample consisted of 100 professor, used the descriptive approach in order to achieve its objectives and answer its questions, and the questionnaire form was used as a tool for data collection. The results showed high trends among the study sample towards the use of MOODLE e-learning system, also there were statistically significant differences between the response of the study sample members towards the use of MOODLE e-learning platform, due to the variables of gender, job rank and teaching experience.

الكلمات المفتاحية

تعليم الكتروني؛ نظام تعليم الكتروني؛ موودل MOODLE؛ اتجاه؛ أساتذة جامعة قالمة