Aleph
Volume 9, Numéro 1, Pages 763-774
2022-03-08

تطور القدرة على التفكير المنطقي عند تلاميذ الطور الأول من التعليم الابتدائي

الكاتب : بوجمعي جوهرة .

الملخص

يسعى المقال الراهن إلى دراسة موضوع تعلم وتطوير الفكر المنطقي عند تلاميذ السنة الأولى من التعليم الابتدائي وبالاستناد على النظريات التربوية لكل من روبرت جانيه، أوزبل ، جيروم برونر و جان بياجي في تحديد نمو تعلم القدرة على تطوير التفكير المنطقي وما يتوافق والعمر (الزمني ) حاولنا الإجابة على سؤالين في الدراسة وهما : هل القدرة على التفكير المنطقي قدرة تنمو تدريجيا بنمو الطفل وتقدمه في العمر؟ وهل الانظمة التربوية بالمدرسة الجزائرية عند تصميم البرامج التعليمية لمادة الحساب تراعي النمو العقلي والنضج العمري لتلميذ السنة أولى من التعليم الابتدائي حسب مبادئ جان بياجي ؟ Abstract This article seeks to investigate the theme of the learning and development of logical thinking in pupils of the first grade of primary education, and on the basis of the educational theories of Robert Janet, Osbel, Jerome Brunner and Jan Piaget. to determine the growth of the learning capacity to develop logical thinking and as a function of the age (time) to which we tried to answer There are two questions in the study: Is the ability to think logically an ability which develops gradually with the growth of the child and his age? And the educational systems of the Algerian school, when designing mathematics teaching programs, do they take into account the mental development and maturity in age of the first year primary school student, according to the principles of Jean Piaget?

الكلمات المفتاحية

التفكير المنطقي ; التعلم ; البرنامج التعليمي ; مفهوم المعكوسية ; مفهوم التبادلية