مجلة العلوم الانسانية لجامعة أم البواقي
Volume 9, Numéro 1, Pages 153-167
2022-03-31
الكاتب : قليف بوبكر . عباسي ماعة .
تهدف هذه الدّراسة بشكل أساسي إلى محاولة التعرف وإبراز العلاقة بين اضطرابات الذّاكرة البصرية الفضائية والفهم الشّفهي المعجمي والمورفوتركيبي لدى أطفال متلازمة داون من خلال رؤية نظرية استكشافيه وفي ضوء الدّراسات السّابقة ذات الصّلة، بالإضافة إلى عرض الخصائص المعرفية واللغوية لهؤلاء الأطفال، ثم توضيح متغيّرات دراستنا التي تَعرِف نُدرة في تناولها، وبالأخص في العلاقة بين هذه المتغيّرات لدى هذه الفئة المذكورة. وعلى هذا الأساس نعتقد بأنّ موضوع دراستنا ذا أهميّة ويتّصف بالجِدَّة (نِسبيا) من حيث تناول العلاقة بين هذه المتغيرات حسب اطّلاعنا وحدود علمنا، وبالتّالي فَتْح المجال لِمزيد من الدّراسات، لتحقيق إثراء وفَهْم أفضل له. The study is mainly aims to identify and highlight the relationship between visual-spatial memory disorders and oral lexical morphosyntaxic comprehension in children with Down syndrome by theoretical exploratory perspective and in the light of previous studies. in addition to show the cognitive and linguistic characteristics of these children.Then to clarify the variables of our study being rarely treated, especially in the relation between these variables in above-mentioned category. From this basis, according to our information we think that the subject of our study is of great importance and relatively recent in dealing with the relationship between our variables. Therefore, opening the way for further studies to achieve better enrichment and understanding of it.
: اضطرابات الذّاكرة البصرية الفضائية، الفهم الشّفهي، أطفال متلازمة داون. Disorders of visual-spatial memory, oral comprehension, children of dawn syndrome.
بالخير حنان
.
عدائكة سامية
.
ص 157-166.
بوخيط اميرة
.
تعوينات على
.
ص 375-396.
بالخير حنان
.
عدائكة سامية
.
ص 137-148.