مجلة العلوم الاجتماعية
Volume 16, Numéro 1, Pages 986-997
2022-03-31

The Effect Of Positive Psychological Capital Dimensions On Organizational Creativity

Authors : Ouari Hocine . Lefkir Ali .

Abstract

ABSTRACT: The current study essays to identify the observed changes that the dimensions of positive psychological capital bring about through its effect on organizational creativity. To achieve the goals of this study, the researchers rely on the descriptive approach, and a random sample consisting of (79) workers is chosen, with points of sale for the brand Defacto in Algeria located in Algiers, Blida, Ain Defla, Mostaganem and Oran. The questionnaire is used as a tool to collect data, and after checking its psychometric properties, it is applied to the basic study sample. We analyze the data using the necessary statistic methods, and by relying on the Statistical Package Program for Social Sciences, we conclude that the dimensions of positive psychological capital combined affect organizational creativity. Indeed, there are four dimensions to positive psychological capital, at the top of the list was flexibility, followed by hope, self-efficacy and lastly optimism. However, the results showed that this latter is not statistically significant, since the calculated significance levels were greater than level (05.), which indicates that there is no statistical significance to the effect of optimism on organizational creativity from the perspective of workers. Keywords: Positive Psychology, Positive Psychological Capital, Dimensions of Positive Psychological Capital, Organizational Creativity. ملخص: هدفت الدراسة الحالية إلى محاولة التعرف على التغييرات الملاحظة التي تحدثها أبعاد رأس المال النفسي الإيجابي من خلال تأثيرها على الإبداع التنظيمي، ولتحقيق أهداف هذه الدراسة إعتمد الباحثان على المنهج الوصفي التحليلي، وتم إختيار عينة عشوائية مكونة من (79) عاملا بنقاط البيع الخاصة بعلامة ديفاكتو بالجزائر والموزعة في كل من (الجزائر العاصمة، البليدةـ، عين الدفلى، مستغانم، وهران)، وتم الإعتماد على الإستبيان كأداة لجمع البيانات، وبعد التحقق من خصائصه السيكومترية، ثم تطبيقه على عينة الدراسة الأساسية، قمنا بتحليل البيانات بإستخدام الأساليب الإحصائية اللازمة وبالإعتماد على برنامج الرزمة الإحصائية للعلوم الإجتماعية، وتوصلنا إلى أن أبعاد رأس المال النفسي الإيجابي مجتمعة تؤثر في الإبداع التنظيمي، كما أنه من بين الأبعاد الأربعة لرأس المال النفسي الإيجابي من حيث أهميتها في إحداث التأثير في الإبداع التنظيمي جاء بعد المرونة في المرتبة الأولى، ثم بعد الأمل جاء في المرتبة الثانية، بينما المرتبة الثالثة كانت لبعد الكفاءة الذاتية، وبالنسبة لبعد التفاؤل كان في المرتبة الرابعة لكن أظهرت النتائج عدم أهميته إحصائيا حيث أن مستويات الدلالة المحسوبة كانت أكبر من مستوى (05.) مما يدل على عدم وجود درجة أثر دالة إحصائيا لهذا البعد في الإبداع التنظيمي من وجهة نظر العاملين. كلمات مفتاحية: علم النفس الإيجابي، رأس المال النفسي الإيجابي، أبعاد راس المال النفسي الإيجابي، الإبداع التنظيمي.

Keywords

Positive Psychology ; Positive Psychological Capital ; Dimensions of Positive Psychological Capital ; Organizational Creativity