مجلة سيميائيات
Volume 17, Numéro 2, Pages 341-359
2022-03-28

آليات إنتاج المعنى في الأنساق البصرية الصورة الثابتة نموذجا

الكاتب : بن زين عادل .

الملخص

الملخص باللغة العربية: يسعى هذا البحث إلى دراسة البنيات المسؤولة عن إنتاج المعنى في الصورة البصرية، وذلك باعتماد السيميائيات إطارا نظريا وإجرائيا، وتحديدا الإطار النظري للباحثة الفرنسية مارتن جولي (Martine Joly). وقد انطلق البحث من سؤال إشكالي هو: كيف يتم إنتاج المعنى في الصورة؟ وقد خلص البحث إلى جملة من النتائج، منها تفعيل الصورة لثلاثة مستويات تشتغل نسقيا لإنتاج المعنى هي المستوى الأيقوني والتشكيلي واللساني، وأن المعنى لا يكون محايثا للدوال البصرية التي تشكل الصورة، وإنما استنادا إلى البناء السوسيو-ثقافي الذي تنتمي إليه، لأن هذه الدوال ترد إلى الصورة مشحونة بثراء دلالي ورمزي مصدره تداولها في سياقات مختلفة. :ABSTRACT The present research aims to study the structures responsible for the production of meaning in the visual image, by means of semiotics as a theoretical and procedural framework, specifically the theoretical one put forward by the French scholar Martin Joly. This research is essentially motivated by the problematic of How meaning is produced in an image, and has come up with a number of conclusions among which are: 1- an image uses three levels which function systemically to produce meaning, namely the iconic, the plastic and the linguistic level. 2- meaning is not immanent in the visual signifiers that constitute the image, rather it is inherent in the socio-cultural structure to which the image pertains, because these signifiers get back to the image loaded with semantic and symbolic meaning the source of which is the circulation of the image in different contexts.

الكلمات المفتاحية

الصورة ; المعنى ; المستوى الأيقوني ; السيميائيات ; الدوال البصرية ; Image ; Meaning ; Semiotics ; iconic level ; visuel signifiers