الوقاية والأرغنوميا
Volume 16, Numéro 1, Pages 69-97
2022-01-01

مخاطر مطبات وحدب السرعة غير المعيارية والفوضوية على الطرقات وسبل الوقاية منها The Dangers Of Non-standard And Chaotic Speed Bumps And Humps On The Roads And Ways To Prevent Them

الكاتب : بوظريفة حمو . وداش ضاوية . مزازة كريمة . قدوش محمد .

الملخص

الملخص: عادة ما يهدف استعمال مطبات وحدب السرعة كوسيلة لتهدئة الحركة المرورية القائمة داخل المدن والأحياء السكنية إلى التخفيض من سرعة السائق إلى 16- 24 كلم في الساعة على الممهل و 40- 48 كلم في الساعة بين سلسلة من الممهلات. وهذا شريطة أن يتماشى مع المعايير الهندسية المطلوبة. وقد أظهرت العديد من الدراسات كما هو الحال مثلا بولاية أيوا الأمريكية انخفاضا في السرعة بنسبة 40%، لمعظم المركبات، كما يتم كذلك الحد من السرعة الزائدة، الأمر الذي ينتج عنه حوادث أقل، حيث أن الأطفال يصبحون أقل عرضة لحوادث السيارات بالطرق التي يتم فيها وضع ممهلات الصحيحة لتخفيض السرعة. لكن وعلى الرغم من أن الممهلات مبدئيا قد جعلت أساسا لحماية مستعملي الطريق من سائقين وراجلين، إلا أن تنفيذها بفوضوية وعشوائية وعدم احترام المعايير والخصائص التي تضبطها عبر الكثير من الطرقات بالجزائر قد تجعلها خطيرة بدورها. حيث تظهر بمواد وأشكال وأحجام متعددة إلى درجة جد مبالغ فيها. إلى جانب عدم تدعيمها في الكثير من الأحيان بإشارات تنبه السائقين لأماكن تواجدها. وهذا رغم أن للبلدية والولاية مسؤولة حماية الطريق والمحافظة عليها وفقا لما يخوله لها القانون، ورغم أن وزير النقل قد أصدر أمرا بالتنفيذ الفوري للمنشور الوزاري المشترك رقم 20 المؤرخ في 27 فبراير 2016، المتعلق بإلزام السلطات المحلية باتخاذ التدابير اللازمة لإزالة الممهلات العشوائية أو إعادة النظر في تلك التي لا تخضع للمعايير التنظيمية، ابتداء من جانفي 2017. وقد أكد وزير الأشغال العمومية والنقل لدى رده على انشغال أحد النواب بالبرلمان بتاريخ 22 أفريل 2021، بأن عدد الممهلات بالطرقات يقدر بِـ: 50 ألف على المستوى الوطني من بينها قرابة 38 ألف لا تستجيب للمعايير التقنية والشروط القانونية. وقد أضاف بأن جلها غير مطابقة للشروط على مستوى الطرق الولائية والبلدية والحضرية، مضيفا أنه تم إلى حد الآن معالجة أكثر من 14 ألف ممهل وإعادة تأهيل قرابة الألف حسب المعايير المطلوبة (وكلة الأنباء الجزائري، 22 أفريل 2021). لعل هذا الأمر يرجع إلى عدم وعي منفذي هذه الممهلات سواء بطريقة نظامية أو عشوائية بمعايير تنفيذها والقواعد التي تحكمها وعدم إدراكهم لخطورة عدم الالتزام بها رغم أهميتها في تخفيض السرعة بصفة خاصة وكأحد السبل للوقاية من حوادث المرور بصفة عامة. لذا جاءت هذه المقالة لتوعية وتحسيس منفذي هذه الممهلات سواء بالمعايير التصميمية التي تحكمها أو المبادئ الوقائية التي من التي من المفروض مراعاتها بغية تحقيق أهداف السلامة التي وضعت من أجلها والتأكيد على أهميتها ودورها في حماية مستعملي الطريق. هذا من جهة، ومن جهة أخرى، التنبيه إلى عيوبها، بل وحتى خطورتها على مستعملي الطريق خصوصا في حالة عدم احترام معاييرها التصميمية وأماكن وضعها بالإضافة إلى الإشارات والقواعد المرورية التي تضبط استعمالها الصحيح والهادف نحو سلامة مرورية أفضل بعيدا عن تحقيق مساعي ومزايا لا علاقة لها بالعملية الحقيقية لتهدئة حركة المرور من أجل سلامة مستعمليها. زيادة على تقديم اقتراحات وتوصيات يمكنها المساهمة في إيجاد حلول إضافية وبديلة من شأنها القضاء على هذه الظاهرة الاجتماعية المتفاقمة. Abstract: The use of Speed bumps and humps as means of calming existing traffic within cities and residential neighbourhoods aims usually to reduce the driver's speed to 16-24 km/h on humps and bumps and 40-48 km/h between series of humps or bumps. Provided that it is in line with the required engineering standards. Several studies, as is the case in the US state of Iowa have shown a 40% reduction in speed for most vehicles, and excessive speed is also reduced, which results in fewer accidents, as children become less likely to have car accidents on the roads in which the correct speed bumps and humps are set. However, although the use of speed bumps and humps were initially made as a basis for protecting road, their chaotic and random implementation and lack of respect for standards and characteristics that set them across many roads in Algeria may make them dangerous in turn. They appear in a variety of materials, shapes, and sizes to a very exaggerated degree. In addition, it is not often reinforced with signs alerting drivers to its whereabouts. This is despite the fact that the municipality and the state have the responsibility to protect and preserve the road as authorized by law, and despite the fact that the Minister of Transport has issued an order for the immediate implementation of Joint Ministerial Circular No. 20 of February 27, 2016, obligating local authorities to take the necessary measures to remove random delays or reconsider those that are not subject to regulatory standards, starting from January 2017. Moreover, The Minister of Public Works and Transport, in response to the concern of a member of Parliament on April 22, 2021, confirmed that the number of humps or bumps on our roads is estimated at: 50,000 at the national level, of which approximately 38,000 do not meet technical standards and legal requirements. He added that most of them do not comply with the conditions at the level of state, municipal and urban roads, adding that so far more than 14,000 humps or bumps have been treated and nearly 1,000 have been rehabilitated according to the required standards (Al-Akhbar Al-Jazaery News Agency, April 22, 2021). Perhaps this is due to the lack of awareness of the executers of these bumps, whether in a systematic or random manner, of the standards for their implementation and the rules governing them, and their failure to realize the danger of not complying with them despite their importance in reducing speed in particular and as one of the ways to prevent traffic accidents in general. Therefore, this article came to raise awareness and sensitize the implementers of these humps or bumps, whether the design standards that govern them or the preventive principles that are supposed to be observed in order to achieve the safety goals for which they were set and to emphasize their importance and role in protecting road users. This is on the one hand, and on the other hand, a warning to its shortcomings, and even its danger to road users, especially in the event of not respecting its design standards and places of placement. In addition to traffic signs and rules that control their correct use and aimed at better traffic safety away from achieving endeavours and advantages that have nothing to do with the process of real traffic calming for the safety of its users. In addition, to presenting suggestions and recommendations that can contribute to finding additional and alternative solutions that would eliminate this growing social phenomenon.

الكلمات المفتاحية

الممهلات ; السلامة ; الح ; ادث ; اللامعيارية