أبعــاد
Volume 8, Numéro 2, Pages 233-250
2021-12-31

التفكير الإيجابي وعلاقته بالصحة النفسية لأساتذة التعليم الثانوي

الكاتب : دحماني فطيمة الزهرة . رريب الله محمد .

الملخص

الملخص: لقد هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن العلاقة بين التفكير الإيجابي والصحة النفسية لدى أساتذة التعليم الثانوي، وتطبيق مقياسي التفكير الإيجابي والصحة النفسية على عينة متكونة من 110 أستاذ وأستاذة للتعليم الثانوي. والتوصل لمجموعة من النتائج التي تبين أهمية التفكير الإيجابي انطلاقا من علم النفس الإيجابي كتوجه جديد يساهم في الرفع من معنويات الفاعلين في القطاع التربوي، والذي بدوره ينعكس على مخرجات التعليم ككل. الكلمات المفتاحية: التفكير الإيجابي ؛ الصحة النفسية ؛ الأستاذ ؛ التلميذ. Abstract: The current study aims to reveal the relationship between positive thinking and psychological health of secondary education teacher, and to apply positive thinking and psychological health to a sample of 110 secondary-school teachers. And reaching a set of results that demonstrate the importance of positive thinking, based on positive psychology as a new approach that contributes to raising the morale of actors in the educational sector, which in turn is reflected in the educ ational out comes as a whole. Keywords: Positive Thinking; Psychological health; The Teacher; the Puple.

الكلمات المفتاحية

التفكير الإيجابي ; الصحة النفسية ; الأستاذ ; التلميذ ; Positive Thinking ; Psychological health ; The Teacher ; the Puple