مجلة هيرودوت للعلوم الإنسانية والاجتماعية
Volume 5, Numéro 4, Pages 146-156
2021-12-30

دلالة اللغة السينمائية في الفيلم الجزائري "التحدي"

الكاتب : خالف أمال . مالفي عبد القادر .

الملخص

أثارت لغة السينما جدلا واسعا وسط الباحثين فتباينت وتضاربت المواقف، فريق اعتبر أنّ السينما محاولة نقل الواقع كما هو بوسائل تقنية، وبالتالي لايمكن القول أن للسينما لغة، أما الفريق الثاني اعتبر اللغة السينمائية لغة لسانية معادلين بين الكلمة واللقطة، وبين الجملة والمشهد، في حين يرى جان ميتري أنّ "اللغة السينمائية تختلف عن اللغة اللسانية، لأنها تقوم على أساس تعاقب في شكل لقطات متتالية، أما الدلالة السينمائية تقوم على أساس علاقة تماثل بين الدال والمدلول، يؤيده كريستيان ميتز مشيرا إلى أن السينما لها لغة خاصة بها تختلف عن باقي اللغات" (فينتورا،ف، 2012، صفحة 7)، يبدعها المخرج انطلاقا من رؤيته السينمائية وبتوظيف تقنياتها لإنتاج دلالات فيلمه، هذه التقنيات هي واحدة في كل الأعمال السينمائية، ومع ذلك لانجد فيلما يشبه آخر، هذا التباين راجع للاهتمامات الخاصة بالمخرج وتوجيهاته الفكرية، وقدرته الابداعية في توظيف، تقديم وعرض هذه العناصر. Abstract: The language of cinema has aroused wide controversy among scholars, and attitudes have varied and contradictory, one group considered that cinema is an attempt to convey reality as it is by technical means, and therefore one cannot to say that the cinema has a language, as for the second group, the cinematographic language was considered as a linguistic language. While Jean Mitri considers that the cinematographic language differs from the linguistic language, because it rests on a succession in the form of successive plans, as for the cinematographic connotation, it rests on a relation of similitude between the signifier and the signified, supported by Christian Metz , noting that cinema has its own language which differs from other languages. The director creates it from his cinematic vision and uses his techniques to produce the semantics of his film, these techniques are the same in all cinematographic works, however, we do not find one film that looks like another, this contrast is due to the director's, his intellectual orientations and his creative capacity to employ, present and display these elements.

الكلمات المفتاحية

الدلالة؛ الصور؛ اللغة السينمائية؛ فيلم التحدي. ; indication; Pictures; cinematic language; Challenge film