جماليات
Volume 6, Numéro 1, Pages 274-304
2019-12-27

الأفلام الوثائقية وثورات الربيع العربي

الكاتب : جيلالي فاطمة . مالفي عبد القادر .

الملخص

يعرف الفيلم الوثائقي على أنه وسيط إعلامي ينتقي مادته من الواقع ويسعى إلى معالجتها في شكل فني أخاذ، والمتأمل لتاريخ هذا الجنس يتوصل لتلازم بينه وبين الثورات نظرا لاشتغاله على تسجيل الأحداث والوقائع، ومع تأزم الوضع في الوطن العربي وتصاعد الحراك الشبابي سارع العديد من رجالات الإعلام والسينما عبر أحرف ضوئية وأبجدية إلى توثيق الاحتجاجات ضد الأنظمة ورصد التحولات السياسية والاجتماعية التي رافقتها، مما فتحت الباب أمام جدالات واسعة حول موضوعية هذا الجنس في نقل الواقع بحذافيره دون زيف أو مواربة. سنسعى في هذه الدراسة إلى تبديد اللبس الذي يشوب نسيج الفيلم الوثائقي والتحري عن آليتي الموضوعية والذاتية في عملية صناعته من خلال قراءة نقدية لفلمين وثائقيين. Abstract: The documentary film is defined as a media medium that selects its material from reality and seeks to deal with it in an artistic form. The contemplator of the history of this gender finds its connection with the revolutions because of its preoccupation with the recording of events and facts. As the situation in the Arab world worsens and the youth movement accelerates, many media men and cinema through the letters of light and alphabet quick to document the protests against the systems and monitor the political and social changes that accompanied, which opened the door to a wide debate on the objectivity of this gender in the transfer of reality without any falsehood or ambiguity. We will seek in this study to dispel the confusion that permeates The documentary film industry and the investigation of the mechanisms of objectivity and subjectivity in the process of making it through a critical reading of two documentary films. Keywords: Documentary film, Arab spring’s revolutions, truth, objectivity, subjectivity.

الكلمات المفتاحية

الفيلم الوثائقي، ثورات الربيع العربي، الحقيقة، الموضوعية، الذاتية.