مجلة روافد للدراسات و الأبحاث العلمية في العلوم الاجتماعية والإنسانية
Volume 5, Numéro 2, Pages 202-233
2021-12-01

الأفكار اللاعقلانية وعلاقتها باستراتيجيات التعلم المنظم ذاتيا لدى الطلبة الجامعيين

الكاتب : جعرير سليمة .

الملخص

هدفت الدارسة الحالية إلى التعرف على الأفكار اللاعقلانية وعلاقتها باستراتيجيات التعلم المنظم ذاتيا لدى الطلبة الجامعيين، ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي، وقمنا بتطبيق مقياس الأفكار اللاعقلانية (من إعداد سليمان الريحاني، 1985)، ومقياس استراتيجيات التعلم المنظم ذاتيا (لعزت عبد الحميد)، بعد التأكد من خصائصهما السيكومترية تم تطبيقهما على عينة من الطلبة الجامعيين تم اختيارها بطريقة عشوائية بلغت (60) طالب، وبعد المعالجة الإحصائية للبيانات بالاستعانة برزمة التحليل الإحصائي ((spss للبيانات تم التوصل إلى النتائج التالية: _ وجود علاقة ارتباطية بين الأفكار اللاعقلانية واستراتيجيات التعلم المنظم ذاتيا لدى الطلبة الجامعيين. _ عدم وجود فروق ذات دلالة احصائية في الأفكار اللاعقلانية تعزى لمتغير الجنس. _ وجود فروق ذات دلالة احصائية في استراتيجيات التعلم المنظم ذاتيا تعزى لمتغير الجنس. Abstract: The current study aimed to identify irrational ideas and their relationship to self-organized learning strategies among university students. To achieve the objectives of the study, the descriptive approach was used, and we applied the scale of irrational ideas (prepared by Suleiman Al-Rihani, 1985), and the scale of self-organized learning strategies (for Ezzat Abdel Hamid), After verifying their psychometric properties, they were applied to a randomly selected sample of university students that amounted to (60) students. After statistical processing of the data using the statistical analysis package (spss) for the data, the following results were reached: _ There is a correlation between irrational thoughts and self-regulated learning strategies Undergraduate students. _ There are no statistically significant differences in irrational thoughts due the gender to variable. _ There are statistically significant differences in the self-organized learning strategies due to the gender variable.

الكلمات المفتاحية

الأفكار اللاعقلانية، استراتيجيات التعلم المنظم ذاتيا، الطلبة الجامعيين. ; Irrational thoughts, strategies for self-regulated learning, university students.