مجلة العلوم الاجتماعية
Volume 15, Numéro 2, Pages 485-499
2021-09-30

فعالية برتوكول علاجي تكاملي في تحسين مستوى الإدراك البصري لدى الأطفال ذوي صعوبات التعلم دراسة تجريبية على عينة من الأطفال بولاية سطيف The Effectiveness Of An Integrative Psychotherapeutic Protocol In Improve The Visual Perception Of The Children With Learning Disabilities, An Experimental Study With Samples Of Children In The Sétif Region

Authors : Lazazga Hamza .

Abstract

هدف هذه الدراسة يكمن في اقتراح برتوكول علاجي نفسي لتحسين مستوى الإدراك البصري لدى عينة قوامها ثمانية أطفال من ذوي صعوبات التعلم النمائية بولاية سطيف، اعتمادا على المنهج التجريبي وفق المقاربة التكاملية، تم تصميم وحدات علاجية متعددة الأقطاب وتطبيقها على عينة انتقائية بالاستعانة بمجموعة من الوسائل العيادية، كالمقابلة والملاحظة، إلى جانب اختبارات أدائية وإسقاطيه ممثلة في بطارية تشخيص صعوبة الإدراك البصري للزيات واختبار رسم الرجل لقياس الذكاء، مع اعتماد اختبار Wilcoxonلتحديد الفروق بين متوسطات الرتب لدرجات المجموعة التجريبية قبل وبعد تطبيق البرتوكول العلاجي. أظهرت النتائج أن للبروتوكول العلاجي مستوى عالي من الفعالية ذات الدلالة الإحصائية العيادية في تحسين مستوى الإدراك البصري لدى الأطفال ذوي صعوبات التعلم النمائية. The aim of this study is to propose a psychotherapeutic protocol under the integrative approach in order to improve the visual perception of a sample of eight children with developmental learning disabilities in the Sétif region. We have established a multi-polar therapeutic unit and we applied to a selective sample by using a range of a standardized clinical instruments such as interview and observation, along with the performance and projective tests like the Ziyat visual perception difficulty test and draw-a-man test, and we have used the Wilcoxon test to identify the differences in rank averages of the level of experimental group prior to and after the application of the protocol. The results showed that the protocol has enabled a high level of effectiveness statistically and clinically approved, in the improvement of the visual perception of the children with developmental learning disabilities.

Keywords

بروتوكول علاجي ; مقاربة تكاملية ; إدراك بصري ; صعوبات التعلم ; Psychotherapeutic protocol ; integrative approach ; visual perception ; learning disabilities