المجلة الجزائرية للأبحاث والدراسات
Volume 5, Numéro 1, Pages 424-443
2022-01-15

فاعلية برنامج علاجي لاضطراب الإدراك البصري في التخفيف من حدة صعوبات تعلم القراءة لدى تلاميذ المرحلة الابتدائيةthe Effectiveness Of The Visual Perceptual Disorder Remedial Program In Alleviating The Difficulties Of Reading Learning For Elementary School Student

الكاتب : بوخراز آسية . بوزيدي فضيلة . سعدو نادية .

الملخص

يهدف هذا المقال إلى محاولة التعرّف على فاعلية برنامج علاجي لاضطرابات الإدراك البصري ومدى مساهمته في تنمية مهارة القراءة لدى مجموعة من التلاميذ الذين يُعانون من صعوبات تعلم القراءة، والكشف عن أثر البرنامج في تحسين مستواهم القرائي بعد ممارسة النشاط العلاجي لمدة ثلاثة أشهر في أربع مدارس ابتدائية بالمقاطعة التربوية الأولى لمدينة براقي – الجزائر العاصمة، وقد قمنا بتطبيق المنهج شبه التجريبي ذو المجموعتين الضابطة والتجريبية، وكذا ذو التصميم القبلي والبعدي للمجموعة الواحدة، حيث تألفت مجموعة البحث من 60 تلميذ وتلميذ متمدرسين بالمستوى الثالث والرابع ابتدائي من كلى الجنسين، اختيروا بطريقة قصدية من المجتمع الأصلي، قمنا على إثرها باستخدام اختبار القراءة للباحثة غلاب قزادري صليحة واختبار الإدراك البصري للباحث السيد عبد الحميد سليمان السيد، واختبار الذكاء "رسم الرجل" لفلورانس جودنوف، بالإضافة لبطاقة ملاحظة الخاصة بصعوبات القراءة والبرنامج العلاجي لاضطرابات الإدراك البصري من إعداد الباحثة، وجاءت النتائج مؤكدة قبول وتحقق الفرضية العامة وكذا الفرضيات الجزئية، مما يُؤكد أنّ للبرنامج العلاجي المصمم فعالية في علاج اضطرابات الإدراك البصري في تحسين وتنمية مهارة القراءة وبالتالي يُساهم التخفيف من حدة صعوباتها لدى تلاميذ السنة الثالثة والرابعة ابتدائي.Abstract: The present article, aims to identify the effectiveness of the visual perceptual disorder remedial program and its important role in improving the reading skill for a group of students who face difficulties in learning to read. It highlights the program effect, on improving their reading level, after a tree months of remedial activity practice, in four elementary schools in the first educational district of Beraki Municipality – Algiers Center-. We applied the quasi-experimental method; consisting ofboth control and experimental groups, in addition, the before and after design for each one group. The group research was made of 60 students and students from third and fourth elementarygrade of both sexes, the latters wereintentionally selected from the initial community. Thus, we used the reading test of the researcher Mrs. GALLAB KIZADRI Saliha, beside, the test of visual perception of the researcher Mr. Abdelhamid Slimane ELSID, and the ‘’ The Drawing MenIQ Test‘’ of FLORANCE GOODNOUGH. In addition, the observation sheet of reading difficulties and visual perceptual disorder remedial programset by the researcher. The results showed proof of the general hypothesis as well as the partial hypothesis, which confirms the efficiency of the set remedial program in treating the visual perceptual disorder and improving the reading skill, consequently, contributing in alleviating its difficulty forthird and fourth elementary grade students. Keywords: Reading Skill – Reading Learning Difficulty – Visual Perception and its Disorders – Remedial Program - Elementary School Student

الكلمات المفتاحية

مهارة القراءة – صعوبات تعلم القراءة – الإدراك البصري واضطراباته – البرنامج العلاجي – تلاميذ المرحلة الابتدائية.