التحدي
Volume 13, Numéro 2, Pages 58-67
2021-07-15

The Effect Of Teaching Styles On The Development Of Fundamental Motor Skills In Primary School Children -6 Years-.

Authors : Idrici Salim . Belounis Rachid .

Abstract

The main research axes that have to contain the following elements:( aim of the research, the adopted methodology, the sample, the tools used to achieve and the principal results. .. This study aims to know the effect of teaching styles on the development of fundamental motor skills among schoolchildren in the primary stage of the municipality of Akbo, Bejaia province, and try to clarify the importance of command and practical teaching style on the development of fundamental motor skills in the educational milieu for schoolchildren (6 years) . We applied a Robert Johnson test battery (to measure the achievement of basic skills for elementary school children) Our research population was represented by 290 in primary school Bouchrit Abdelkader-Akboou-wilaya of bejaia. Our study sample is 45 first-year school children aged 6 years, we divided our sample by three groups, “experimental group(15 school children) and second experimental group(15 school children)”,a third control group , we applied these two teaching styles to these two groups, the command style to the experimental group and the other style which is "practical style" to the control group. As for the curriculum, it is the descriptive curriculum. The results of the study found that Teaching styles has an effective and positive effect in developing the Fundamental motor skills of children studying in the primary stage. تهدف هذه الدراسة إلى معرفة تأثير أساليب التدريس في تنمية المهارات الحركية الأساسية لدى الأطفال المتمدرسين في الطور الابتدائي لبلدية أقبو ولاية بجاية، ومحاولة توضيح علاقة أسلوبي التدريس بالتحكم والتدريس بالممارسة بنمو المهارات الحركية الأساسية في الوسط التربوي المدرسي للأطفال المتمدرسين (6 سنوات) ولغرض تحقيق أهداف الدراسة استخدمنا المنهج الوصفي، وبعد التحقق من صدقه وثباته. قمنا بتطبيق بطارية اختبار روبرت جونسون (لقياس تحصيل المهارات الأساسية لأطفال المدرسة الابتدائية ) تمثل مجتمع الدراسة في 290 تلميذ في المدرسة الابتدائية بوشريط عبد القادر-اقبو-، وعينة بحثنا تتمثل في 45 طفل متمدرس سنة أولى مقسمين الى ثلاث مجموعات الأولى تجريبية(15 طفل) تكون خاضعة لطريقة التدريس بالتحكم والثانية هي مجموعة تجريبية(15 طفل )تخضع لطريقة التدريس بالممارسة والثالثة شاهدة ، أما المنهج المتبع فهو المنهج الوصفي، وتوصلت نتائج الدراسة إلى: أن لكل من أسلوب التحكم و الممارسة تأثير فعال وايجابي في تنمية المهارات الحركية الأساسية لدى الأطفال المتمدرسين في الطور الابتدائي.

Keywords

: Teaching styles ; Command teaching style ; Practical teaching style ; Fundamental motor skill ; The primary school. ; Child