Revue Les Cahiers du POIDEX
Volume 10, Numéro 1, Pages 112-127
2021-06-30

قياس أثر التجارة الإلكترونية على النمو الاقتصادي في الجزائر

الكاتب : بورحلة زهرة .

الملخص

تهدف هذه الدراسة إلى قياس أثر التجارة الالكترونية على النمو الاقتصادي في الجزائر خلال الفترة 2000-2019، تم الاعتماد على المنهجين الوصفي التحليلي في عرض الجانب النظري والمنهج الكمي من خلال استخدام طريقة المربعات الصغرى العادية MCO لأنها من أحسن الطرق لتقدير النموذج الخطي المتعدد. تم التوصل من خلال هذه الدراسة إلى أنه وعلى الرغم من أن مساهمة التجارة الالكترونية في النمو الاقتصادي الجزائري لا تزال مساهمة هامشية وأن النمو الاقتصادي يعتمد بنسبة كبيرة على قطاع المحروقات. إلا أن التجارة الالكترونية تؤثر على النمو الاقتصادي بشكل إيجابي وهذا ما تم توضيحه من خلال قياس أثر مؤشراتها على الناتج المحلي الاجمالي. This study aims to measure the impact of electronic commerce on economic growth in Algeria during the period 2000-2019. The descriptive and analytical approaches were used to present the theoretical aspect and the quantitative approach through the use of the regular least squares method MCO because it is one of the best methods for estimating the multiple linear model. It was concluded through this study that although the contribution of electronic commerce to the economic growth of Algeria is still marginal and that economic growth depends to a large extent on the hydrocarbon sector. However, electronic commerce affects economic growth in a positive way, and this has been demonstrated by measuring the impact of its indicators on gross domestic product.

الكلمات المفتاحية

الجزائر ; تجارة إلكترونية ; نمو اقتصادي ; ناتج محلي إجمالي ; نموذج قياسي ; Algeria ; E-commerce ; Economic growth ; Gross domestic product ; Econometric model