المجلة الجزائرية التربية والصحة النفسية
Volume 14, Numéro 2, Pages 50-92
2020-11-21

فاعلية برنامج قائم على المدخلين (المدمج والإنساني) في خفض قلق الكلام، وتنمية مهارات التحدث لدى الطلاب المعلمين غير الناطقين باللغة العربية

الكاتب : الشهري محمد هادي .

الملخص

ملخص: هدفت الدراسة الحالية إلى تعرف فاعلية برنامج قائم على مدخلي التعلم المدمج والإنساني في خفض قلق الكلام، وتنمية مهارات التحدث لدى الطلاب المعلمين في معهد تعليم اللغة العربية لغير الناطقين بها بجامعة أم القرى. ولتحقيق ذلك استخدم الباحث المنهج شبه التجريبي، وتصميم المجموعة التجريبية الواحدة ذات التصميم القبلي والبعدي، وتم إعداد أدوات الدراسة المكونة من مقياس قلق الكلام، واختبار التحدث الذي تم بناؤه في ضوء قائمة مهارات التحدث المستهدفة بالتنمية، كما تم استخدام منهج البحث النوعي من خلال المقابلة. وقد تكونت عينة الدراسة من (12) طالباً معلماً، وهي تمثل كل مجتمع الدراسة بمعهد تعليم اللغة العربية لغير الناطقين بها في العام الدراسي 1441هـ. وطبقت أدوات الدراسة قبلياً، ثم تمَّ التدريب على البرنامج المقترح لمدة شهرين في الفصل الدراسي الأول من العام الدراسي 1441هـ، ثم تطبيق الأدوات بعدياً فور الانتهاء من البرنامج. وتوصلت الدراسة في نتائجها إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية في التطبيق البعدي على مقياس قلق الكلام، واختبار مهارات التحدث؛ مما يشير إلى فاعلية البرنامج المقترح في خفض قلق الكلام، وتنمية مهارات التحدث، كما أنَّ تطبيق المنهج النوعي المتمثل في المقابلة أظهر اتفاق الطلاب المعلمين الذين تمت مقابلتهم على دور البرنامج المقترح في خفض قلق الكلام، وتنمية مهارات التحدث عند مرورهم بمواقف التحدث بعد البرنامج مقارنة بما يماثلها من المواقف قبله، وقدم الطلاب المعلمون مجموعة من الاقتراحات التي تسهم في تطوير البرنامج، من أبرزها أهمية تقديم البرنامج في مستويات سابقة، أو تكراره في أكثر من مستوى، وتكثيف البرنامج، وزيادة فترات التدريب فيه، وتحديثه باستمرار. الكلمات المفتاحية: التعلم المدمج –– المدخل الإنساني – مهارات التحدث ـــ قلق الكلام - إعداد المعلمين. The effectiveness of an input-based program (integrated and humanitarian) in reducing speech anxiety and developing speaking skills for non-Arabic speaking teachers Mohammed Hadi Al-shehri, Umm Al-Qura University, kingdom of Saudi Arabia Abstract: The current study aimed at identifying the effectiveness of a program based on the inputs of integrated and human learning in reducing speech anxiety and developing speaking skills among students who are teachers at the Institute of Teaching Arabic Language to non-native speakers at Umm Al-Qura University. To achieve this, the researcher used the semi-experimental approach, and the design of the one experimental group with pre and post design, and the study tools consisting of a measure of speech anxiety and a speaking test that was constructed in light of the list of speaking skills targeted for development were used. The qualitative research method was used through the interview. The study sample consisted of (12) teacher students, and it represents the whole study community at the Institute for Teaching Arabic Language to Non-Speakers in the academic year 1441 AH. The study tools were applied before, then the proposed program was trained for two months in the first semester of the academic year 1441 AH, and after that the tools were applied after the end of the program. The study found in its results that there are statistically significant differences in the post application on the scale of speech anxiety and the testing of speaking skills; This indicates the effectiveness of the proposed program in reducing speech anxiety and developing speaking skills, and the application of the qualitative approach represented in the interview showed the agreement of the teachers who were interviewed on the role of the proposed program in reducing speech anxiety, and developing speaking skills when they passed post-speaking positions after the program compared to what Similar to the positions before him, the teacher students presented a set of suggestions that contribute to the development of the program, the most prominent of which is the importance of presenting the program at previous levels, or repeating it at more than one level, intensifying the program, increasing training periods in it, and constantly updating it. Key words: blended learning - the human approach - speaking skills - speech anxiety - teacher preparation.

الكلمات المفتاحية

التعلم المدمج –– المدخل الإنساني – مهارات التحدث ـــ قلق الكلام - إعداد المعلمين