الإبراهيمي للآداب والعلوم الإنسانية
Volume 2, Numéro 3, Pages 09-31
2020-10-30

مكانة المصطلح في الفكر العربي

الكاتب : حرشاية بشير .

الملخص

لا اختلاف في أنّ المصطلح يمارس دورا فاعلا في مسألة تكوين المعرفة بما هي حمولة دلاليّة وثقافيّة، ولكن مثل هذه الصورة لها وجهها التبادلي-الجدلي، بما أنّ المصطلح لا يخرج عن مقولة أنّ المعرفة هي بيئة تتكاثف فيها الدلالات وتتوالد وتتناص تحت ضاغطة الحاجة الإجرائيّة،وهذا يساهم في صياغة شكل المصطلح ومفهومه، لذلك يكون المصطلح منتَجا ثقافيّا لا يغادر ضوابطها أو معاييرها، على اعتبار أنّه وجه من وجوه التواضع التوافقي بين مّن لهم أهليّة التوليد والصياغة المنتسبين إلى فضاء دلالي له خصوصيّته،دافعهم حاجة مشتركة إلى توحيد الخطاب أو تخصيصه ضمن سياق معيّن تمييزا له عن الدلالة العفويّة أو المتداول الجمعي- العامي، وللتعرف على مدى اهتمام العرب بالمصطلح،وكيف كانت نظرتهم إليه،حيث انطلقنا من إشكالية: ما المكانة التي حظي بها المصطلح عند العرب؟. There is no difference in the fact that the term plays an active role in the issue of knowledge formation, which is a semantic and cultural load, but such an image has its reciprocal-dialectical aspect, since the term does not deviate from the saying that knowledge is an environment in which semantics condense, reproduce and interchange under the pressure of procedural need, and this Contributes to the formulation of the term and its concept, so the term is a cultural product that does not depart from its controls or standards, considering that it is an aspect of consensual modesty between those who have the capacity to generate and formulate who belong to a semantic space that has its own, motivated by a common need to unify the discourse or customize it within a specific context In order to distinguish it from the spontaneous or collective-colloquial connotation, and to know the extent of Arab interest in the term, and how they view it, we started from a problem: What is the status that the term has acquired among Arabs?

الكلمات المفتاحية

مكانة ; مصطلح ; فكر ; عرب ; تراث ; طرق