مجلة إشكالات في اللغة و الأدب
Volume 9, Numéro 4, Pages 327-337
2020-11-07

بلاغة التحريف الاستعاري في ديوان (عفيف الدين التلمساني) -قراءة جمالية-

الكاتب : بوجملين مصطفى .

الملخص

لا مشاحة في أن البنية التصويرية معلم تأسيسي أساس للنظم الشعري؛ ذاك أنّها وشاح جمالي ودلائلي فيه؛ وعبرها تتكشّف فضاءات الممارسة التأويلية لتلك الاختيارات اللفظية والتركيبة لدى المتلقّين لها؛ إذ تمنح أبعاد قرائية متباينة، وتشحن الطاقات المتلقيّة بأساليب مبتكرة جديدة. وعليه، فإنّنا ارتأينا معاينة شكل تصويري مهم؛ والمتمثّل في التحريف الاستعاري، والذي سنخصّه لمدوّنة الشاعر (عفيف الدين التلمساني)، والتي امتازت بتفعيل هذه الأداة الجمالية في سياقات نصّية عدّة. وممّا سبق، فإنّنا نضع الإشكاليتين الرئيستين لهاته المقاربة النقدية، والتي بيانها التالي: 1- ما أبرز التحريفات الاستعارية الموظّفة في ديوان (عفيف الدين التلمساني)؟ 2- وما الظلال الجمالية التي انبثقت عنها؟ It is obvious that the descriptive structure is a determining factor in the versification of the fact that it represents an aesthetic and semantic symbol and through which the spaces of hermeneutic practice concerning the choices of vocabulary and syntax are revealed in their receptors, which promotes distinct reading dimensions. And shipped to recipient energies of new innovative methods. In our present study, we wanted to highlight an important descriptive model that is the metaphorical distortion that will be reserved for the corpus of the poet "Afif eddine ettelemceni" characterized mainly by its aesthetic aspect that can be found in several textual contexts. And for this one can raise the two problems of this critical approach: 1 - What are the main metaphorical denaturations used in the collection of Affif eddine ettelemceni. 2 - What are the different aesthetic aspects.

الكلمات المفتاحية

بلاغة-تحريف استعاري- عفيف الدين التلمساني-جمالية- تشخيص-تجسيد ; Rhetoric - Metaphorical distortion - Affif eddine ettelemceni - Aesthetics - Personalization - Concrete