أوراق
Volume 3, Numéro 1, Pages 61-84
2021-03-17

شعرية الفناء والارتقاء من الزهد إلى التصوف - زهديات بكر بن حماد وصوفية عفيف الدين التلمساني أنموذجا -

الكاتب : عفاف سايح .

الملخص

الشعر شكل من أشكال التعبير الفني وديوان العرب الذي خلد أيامهم ومآثرهم ورثى خساراتهم وتباهى بمفاخره، كما أنه يمثل خلفية أدبية غنية تعبر عن رؤى وأفكار وإيديولوجيات كل أمة، فيشرح مذاهبها وعقائدها ونزعاتها. ومن خلال هذه الدراسة سأتطرق إلى ظاهرة الزهد والتصوف في الشعر الجزائري القديم في محاولة جادة لسبر أغوار الثقافة الإسلامية من خلال مقاربة المتن الشعري القديم المعبر عن نزعتي الزهد والتصوف، ورصد الخصوصيات الفنية والموضوعية لهما. وهذا في الحقيقة ما يمنح النص شعريته، لأن الزاهد والصوفي لا يهتمان بالشعر بقدر ما يهتمان بكل ما يجعل كتاباتهما عملا فنيا مُعبرا عن قناعات خاصة ونوعية في شكلها ومضمونها. Abstract Poetry is a form of artistic expression and the secret book of the Arabs which immortalized their exploits and lamented their losses. It also represents a rich literary background that expresses visions, ideas and ideologies of each nation, explaining its doctrines beliefs and tendencies. The current research study investigates the phenomenon of asceticism and sufism in the old Algerian poetry to explore the Islamic culture through an approach of the old poetic text expressing the aspects of asceticism and mysticism; and monitoring their artistic and objective specificities. This is, in fact, what gives the text its poetry, because the ascetic and the Sufi do not care about poetry as much as they care about everything that makes their writings a work of art that expresses special and qualitive convictions in its form and content.

الكلمات المفتاحية

الشعرية؛ الفناء؛ الزهد؛ التصوف؛ الارتقاء؛ poeticism; annihilation; asceticism; mysticism; upgrade