الموروث
Volume 8, Numéro 1, Pages 179-192
2020-08-13

تعليمية النّص الأدبي في ظل المقاربة بالكفاءات السنة الثانية آداب وفلسفة أنموذجـا Educational Literary Text Under The Competency Approach Second Year Etiquette And Philosophy As A Model

الكاتب : سيدي عومر فاطمة .

الملخص

يعدُّ النّص الأدبي إحدى المقومات الأساسية لنجاح العملية التّعليمية التّعلمية، لما له من دور بالغ في عملية التأثير على المتعلّم، سواء أتعلق الأمر بالبناء اللغوي أو المضمون الوجداني العاطفي، ذلك لأنَّه وسيلة يلجأ إليها المتعلّم في الفهم والتحصيل. وانطلاقا من ذلك تُعنى المنظومة التربوية بالمتعلّم وتنشئته على تقوية مختلف مشاعره وأحاسيسه، بغية اكتمال الجانب اللساني والوجداني في شخصيته. كما تسعى أيضا إلى تكوين فرد واع بمتطلبات العصر الحديث، وذلك من خلال إكسابه خبرات ومعارف ومعلومات في شتى المجالات. الكلمات المفتاحية: النّص الأدبي، التعليمية، المقاربة بالكفاءات، البناء الفكري، البناء الوجودي، ملكة الذوق. Abstract: The literary text is one of the basic elements that succeed the educational learning process, because of its important role in effecting on the pupil, whether it‘s about the mastery of language or the emotional content, because it’s a way that help the pupil in the understanding and the attainment. And from that point the educational system is concerned with the pupil and his development to make his feelings stronger, in order to complete the linguistic and the emotional side in his personality and also to form conscious person of the requirements of the modern time, and this from earning him some experiences, knowledge and informations in all the fields. In order to achieve this the education field took the method of teaching with competencies which is created to find the capacities and the competences whether in using the independent teaching techniques or the self-education depending on the instruction that aims to organize teaching so as to achieve the regulated goals. the instruction took care of this interaction between the knowledge, the teacher and the pupil because it’s a collection of methods and techniques of education and this what make it a branch of education.

الكلمات المفتاحية

النّص الأدبي، التعليمية، المقاربة بالكفاءات، البناء الفكري، البناء الوجودي، ملكة الذوق.