اللّغة العربية
Volume 23, Numéro 4, Pages 329-346
2021-12-31

تعليمية النّص الأدبي من البنية إلى التّواصل Educational Literary Text From Structure To Communication

الكاتب : محمودي شهرزاد .

الملخص

ملخّص: مادام لا يوجد إجماع حول طريقة تدريس النّص الأدبي، حيث كل باحث يعتمد على طريقة خاصة، حاولت في هذا البحث أن أبيّن معالم طريقة تدريس النّص الأدبي، إنطلاقا من اللّغة المكتوبة إلى غاية التّواصل العام بين النّص والمتعلّمين بوساطة المعلّم، متتبعا خطوات مناسبة لتحليله و شرحه و تشريحه و فهمه مستندا على جانب تطبيقي وعلى بعض الباحثين،اعتمدت على المنهج الوصفي التّحليلى لمعالجة هذا الموضوع، إشكالية هذا البحث هي: كيف نعلّم النّص الأدبي من البنية اللّغوية إلى التّواصل ؟. كلمات مفتاحيّة: التّعليمية. النّص. اللغة. البنية. التواصل. Abstract: Since there is no agreement on the method of teaching literary text, where each researcher relies on a special method, in this research tried to explain the steps of the method of teaching literary text, from the written language until the general communication between the text and learners by the teacher, following appropriate steps to analyze it and His explanation, anatomy, and understanding based on a practical part and some researchers, relied on the descriptive and analytical approach to address this topic. The problem of this research is: How do we teach the literary text from the linguistic structure to communication ?. Keywords: Educational. Text. The language. Structure. Communication.

الكلمات المفتاحية

Keywords: Educational. Text. The language. Structure. Communication. ; كلمات مفتاحيّة: التّعليمية. النّص. اللغة. البنية. التواصل.