مجلة المنظومة الرياضية
Volume 7, Numéro 1, Pages 120-133

اثر تعلم المهارات الحركية الاساسية في تنمية بعض القدرات الحركية لدى الاطفال المعاقين ذهنيا (اعاقة متوسطة) .

الكاتب : حساك لقويني . حرواش لمين .

الملخص

تهدف هذه الدراسة الى التعرف على أثر تعلم المهارات الحركية الأساسية في تنمية بعض القدرات الحركية لدى الأطفال المعاقين ذهنيا اعاقة متوسطة، اعتمد الباحث في دراسته على المنهج التجريبي ، واشتملت على عينة تضمنت (10) أطفال معاقين ذهنيا اعاقة متوسطة ، تم اختيارهم بطريقة قصدية من حيث درجة الاعاقة وعشوائية من حيث الجنس وطبيعة الاصابة(مكتسبة ،أو وراثية) ، كما قام الباحث بتحديد القدرات الحركية في (التوزان، و التوافق العضلي العصبي) بعد الموافقة عليها من طرف الاساتذة المختصين ، واستخدم الاختبار (ت) للتعرف على الفروق بين القياسين القبلي والبعدي للعينة . اسفرت النتائج وجود فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطات القياسين القبلي والبعدي لصالح القياس البعدي، وعليه استنتج الباحث ان تعلم المهارات الحركية الاساسية لها أثر ايجابي دال احصائيا في تنمية بعض القدرات الادراكية لدى الأطفال المعاقين ذهنيا اعاقة متوسطة . الكلمات المفتاحية : المهارات الحركية الأساسية- القدرات الحركية - التوازن- التوافق العضلي العصبي - الاعاقة الذهنية – الاعاقة الذهنية المتوسطة . Abstract : This study aims to identify the effect of learning basic motor skills in developing some motor abilities of mentally disabled children with moderate disability. The researcher relied on his study on the experimental approach, and included a sample that included (10) mentally handicapped children with moderate disability, chosen intentionally in terms of The degree of disability and randomness in terms of gender and the nature of the injury (acquired, or hereditary), as the researcher determined the kinetic abilities in (balance, muscular and nervous compatibility) after approval by the specialized teachers, and used the test (T) to identify the differences between the pre and post measurements For sample. The results resulted in the presence of statistically significant differences between the mean of the pre and post measurements in favor of the post measurement, accordingly the researcher concluded that learning the basic motor skills has a statistically significant positive effect in developing some cognitive abilities among mentally disabled children with a medium disability. key words : Basic movements – Motor capabilities- Balance - Neuromuscular compatibility - mental disability - Mental disability medium

الكلمات المفتاحية

المهارات الحركية الاساسية ; القدرات الحركية ; التوازن ; التوافق العضلي العصبي ; الاعاقة الذهنية ; الاعاقة الذهنية المتوسطة