مجلة البشائر الاقتصادية
Volume 10, Numéro 1, Pages 187-205
2024-01-23

دور التسويق الزراعي المسؤول في تحقيق التنمية المستدامة -تجربة المملكة العربية السعودية-

الكاتب : بونقطة حفصة . بودي عبد الصمد .

الملخص

تهدف الدراسة إلى معرفة دور التسويق الزراعي المسؤول في تحقيق أبعاد التنمية المستدامة، ولتحقيق هذا الهدف أستخدمت الدراسة المنهج الوصفي من أجل إبراز المفاهيم للتسويق الزراعي المسؤول والتنمية المستدامة، وتم عرض تجربة المملكة العربية السعودية من أجل توضيح كيف إتبعت السعودية المزيج التسويقي الزراعي المسؤول لتحقيق التنمية المستدامة. ومن خلال ماتم التطرق له تبين أن المملكة العربية السعودية تتبع العديد من الإستراتيجيات المسؤولة من أجل تحقيق الزراعة المستدامة والمسؤولة، كما أنه من بين النتائج التي تم التوصل لها أن إتباع مزيج تسويقي زراعي مسؤول له أهمية بالغة في تحقيق الإستدامة الإقتصادية، الإجتماعية والبيئية وفي الأخير تحقيق التنمية المستدامة. The study aims to know the role of responsible agricultural marketing to achieving dimensions of sustainable development.The study used the descriptive a approach was used to highlight the concepts of responsible agricultural marketing and sustainable development. The experience of the Kingdom of Saudi Arabia was presented to illustrate how Saudi Arabia adopted a responsible agricultural marketing mix for sustainable development. it was found that the Kingdom of Saudi Arabia follows responsible strategies to achieve sustainable and responsible agriculture. Among the results obtained, it is evident that adopting a responsible agricultural marketing mix is of great importance in achieving economic, social, and environmental sustainability, ultimately leading to achieving sustainable development.

الكلمات المفتاحية

تسويق زراعي مسؤول؛ مزيج تسويقي زراعي مسؤول، تنمية مستدامة؛ مملكة عربية سعودية. Responsible agricultural marketing; Responsible agricultural marketing mix; Sustainable development; Kingdom of Saudi Arabia.