دراسات نفسية وتربوية
Volume 17, Numéro 1, Pages 70-82
2024-02-29

دور وسائل الإعلام والاتصال في بناء الاتجاهات نحو الممارسة الرياضية في أوقات الفراغ لدى السكان في الجنوب الجزائري

الكاتب : بن صيفية لحسن . شريط محمد الحسن المأمون . قندوزان نذير .

الملخص

جاءت دراستنا هذه بهدف معرفة ومحاكاة الواقع الذي فرضته وسائل الإعلام والاتصال في مجال بناء الاتجاهات نحو ممارسة الأنشطة البدنية الترويحية لدى الأفراد بالجنوب الجزائري، ومنه كانت مشكلة البحث : إلى أي مدى تؤثر وسائل الاعلام والاتصال في بناء الاتجاهات نحو ممارسة الرياضة في وقت الفراغ بمنطقة الجنوب الجزائري؟. في هذه الدراسة اتبعنا المنهج الوصفي التحليلي على عينة متكونة من307 فردا يمارسون أنشطة بدنية ترويحية مختلفة وقد صمم الباحث استبيانا لقياس درجة تأثير هذه الوسائل في اتجاهات الأفراد، مع إجراء جميع الخصائص السيكومترية لهذا الاستبيان، وقد أظهرت النتائج أن وسائل الإعلام والاتصال قد ساعدت كثيرا على بناء الاتجاهات الايجابية نحو الترويح بواسطة النشاط البدني الرياضي لدى الأفراد بالجنوب الجزائري. الكلمات الدالة: الاتجاهات، الإعلام، الاتصال، الممارسة الرياضية، أوقات الفراغ.Abstract: Our study came with the aim of knowing and simulating the reality imposed by the media and communication in the field of building attitudes towards the practice of physical recreational activities among individuals in southern Algeria, and from it was the research problem: to what extent the media and communication affect the building of trends towards practicing sports in leisure time in the southern Algerian region ? In this study, we followed the descriptive and analytical approach on a sample of 307 individuals who engage in various physical recreational activities. The researcher designed a questionnaire to measure the degree of the impact of these means on the attitudes of individuals, with all the psychometric characteristics of this questionnaire conducted, and the results showed that the media and communication have helped a lot in building Positive trends towards recreation through physical activity and sports among individuals in southern Algeria. Key words: directions, media, communication, sports practice, leisure.

الكلمات المفتاحية

الاتجاهات، الإعلام، الاتصال، الممارسة الرياضية، أوقات الفراغ.directions, media, communication, sports practice, leisure.