مجلة الباحث الإقتصادي
Volume 7, Numéro 2, Pages 444-465
2019-06-28

أثر إدارة علاقات العملاء على الأداء التسويقي للعيادات الطبية الخاصة – دراسة ميدانية

الكاتب : حفيظة بوعبد الله .

الملخص

هدفت هذه الدراسة لتحديد أثر إدارة علاقات العملاء على الأداء التسويقي للعيادات الطبية الخاصة في الجزائر، تم استخدام المصادر الأولية والثانوية للبيانات. تتضمن البيانات الأولية استبيان منظم استخدم للحصول على معلومات من المستجيبين المستهدفين (المرضى وعائلاتهم). تم جمع ما مجموعه 118 استبيانا باستخدام عينة ملاءمة (غير عشوائية)، أشارت النتائج إلى وجود أثر ايجابي دال معنويا لإدارة العلاقات مع العملاء ورضا العملاء على الأداء التسويقي للعيادات الطبية الخاصة، كما تبين أيضا وجود وجود أثر دال معنويا لإدارة العلاقات مع العملاء على رضاهم. في الأخير، وبناء على نتائج البحث، تم تقديم بعض التوصيات لمديري إدارة علاقات العملاء. This study aimed to determine the impact of customer relationship management (CRM) on marketing performance of private medical clinics in Algeria. Primary and secondary sources of data were used. The primary data includes a structured questionnaire used to elicit information from the target respondents (patients and their families). A total of 118 questionnaires have been collected using convenience sampling (non random). The results indicated that customer relationship management; customers satisfaction have significant positive impacts on marketing performance of private medical clinics. The customer relationship management was also found to have significant impact on customers satisfaction. Finally, based on research results, a number of recommendations were introduced to CRM managers.

الكلمات المفتاحية

العملاء ; إدارة العلاقات ; الأداء التسويقي ; العيادات ; Customer ; Relationship management ; Marketing performance ; Clinics