مجلة الامتياز لبحــوث الاقتصاد والادارة
Volume 3, Numéro 1, Pages 149-172
2019-06-04

رأس المال البشري كآلية لتحقيق الميزة التنافسية المستدامة بالمؤسسات الاقتصادية الجزائرية -دراسة ميدانية بالمديرية العملية لاتصالات الجزائر فرع الشلف.

الكاتب : أحمد يوسف . محمد الأمين دلهوم .

الملخص

هدفت هذه الدراسة بصفة أساسية إلى التعرف على أثر رأس المال البشري في تحقيق الميزة التنافسية المستدامة من خلال دراسة حالية المديرية العملية لاتصالات الجزائر فرع الشلف، وقد اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي بطريقة العينة وأخذنا مجتمع الدراسة كما هو مثل بــ (52) موظف، وتم جمع البيانات من خلال أداة المقابلة، والعمل على تحليل التقارير بالاعتماد على الموقع الرسمي لاتصالات الجزائر، والاستبانة تم اختبارها والتأكد من صدقها وثباتها واستعان الباحثان بمجموعة من الأساليب الإحصائية مثل تحليل الانحدار الخطي البسيط لاختبار الفرضيات. وقد توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها درجة تأثير رأس المال البشري في تحقيق الميزة التنافسية بالإضافة إلى مدى تأثير أبعاد المتغير المستقل في تحقيق الميزة التنافسية، وكانت درجة الـتأثير نابعة من المعرفة والمهارات والإبداع والابتكار، وأن هذه الأبعاد تؤدي إلى تعزيز الميزة التنافسية واستدامتها باتصالات الجزائر. وفي ضوء النتائج خرجت الدراسة بمجموعة من التوصيات في مقدمتها ضرورة الاهتمام برأس المال البشري والاستثمار في هذا المورد الحيوي، ووضع برامج تدريبية ناجعة من أجل تطوير القدرات والمهارات والخصائص البشرية بهدف تحقيق ميزة تنافسية مستدامة بالمديرية العملية لاتصالات الجزائر. The objective of this study was to identify the impact of human capital on the achievement of sustainable competitive advantage through the current study of the practical operation of Algeria Telecom branch of Chlef. The study was based on the analytical descriptive method in the sample method and we took the study society as (52) The data were collected through the interview tool and the analysis of the reports was based on the official website of Algeria Telecom. The questionnaire was tested and verified. The researchers used a number of statistical methods such as simple linear regression analysis to test hypotheses. The study reached a number of results, the most important of which is the degree of the impact of human capital on achieving competitive advantage, in addition to the extent to which the dimensions of the independent variable affect the achievement of competitive advantage. The degree of influence stems from knowledge, skills, creativity and innovation. These dimensions enhance the competitive advantage . In the light of the results, the study came out with a set of recommendations, foremost of which is the need to pay attention to human capital and invest in this vital resource, and develop effective training programs to develop human abilities, skills and characteristics in order to achieve a sustainable competitive advantage in the practical management of Algeria Telecom.

الكلمات المفتاحية

رأس المال البشري الميزة التنافسية المستدامة المؤسسة الاقتصادية