التكامل الاقتصادي
Volume 5, Numéro 3, Pages 174-193
2017-09-30

التسويق الداخلي كمدخل لإدارة الموارد البشرية ودوره في تحقيق الميزة التنافسية - دراسة مقارنة بين وكالات الشركة الوطنية للتأمينات وشركة سلامة للتأمينات ببشار

الكاتب : سميرة بن أحمد . عبد القادر بودي .

الملخص

الملخص يعتبر التسويق الداخلي مدخلاً مهماً من مداخل إدارة الموارد البشرية بالمنظمات. وهذا في سياق، أن تسعى المنظمة إلى وضع أهداف تركز على الاهتمام والتكفل الكامل بمستخدميها. وهذا يشكل الأساس في نجاح المنظمة في مواجهة تحديات محيط تنافسي يجعل من المعرفة، الكفاءة والجودة شرط أساسي لتحقيق الميزة التنافسية التي تنطلق من الزبون الداخلي نحو الزبون الخارجي بما يمكن من تأمين البقاء والاستمرار في السوق. ضمن هذا الاتجاه فإن هذه الدراسة تهدف من خلال القيام بالمقارنة بين الوكالات التجارية للشركتين محل التطبيق والخاصة بنشاط التأمين، إلى ابراز أهمية تطوير أساليب وطرق إدارة الموارد البشرية بما يتوافق مع خصائص توجه التسويق الداخلي لتساهم في تحقيق الفعالية والكفاية الإنتاجية والمركز التنافسي الأفضل. Abstract; Internal marketing presents an important approach in the management of human resources in organizations. And, in companies that aim to set goals based on the care and concern of its employees, it is a key element on which the success of the company is based and to confront the challenges of the company. a competitive environment, where knowledge, skills and quality have become a fundamental requirement for gaining competitive advantage by starting with the internal customer and arriving at the external customer in the sense of guaranteeing the existence and continuity in the market. In this context, the objective of this study is to show, based on a comparison between the commercial agencies of two companies that constitute the object of the application, the importance of developing methods and methods following the specificities of the application. internal marketing model to be able to contribute to achieving efficiency and effectiveness and for a better competitive position.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: تسويق داخلي، زبون داخلي، ميزة تنافسية، وكالة تأمين. Keywords: Internal Marketing, Internal Client, Competitive Advantage, Insurance Agency.