الساورة للدراسات الانسانية والاجتماعية
Volume 3, Numéro 3, Pages 263-278
2017-06-15

التقييم والتدرج في نظام Lmd (جامعة بشار نموذجا)

الكاتب : أ.سمير عزوني .

الملخص

نحاول من خلال هذه الورقة البحثية تسليط الضوء على أهم أبجديات نظام Lmd، وذلك من خلال التعرف على أهدافه ومزاياه بالإضافة إلى طريقة سير التكوين، وأهم الفروع والتخصصات المفتوحة على مستوى كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية بجامعة طاهري محمد ببشار، وطرق التقييم في هذا النظام ومختلف الوحدات المدروسة وكيفية حساب معدل كل وحدة، بالإضافة إلى طريقة حساب المعدل العام، والتدرج والانتقال سواء من السداسي الأول إلى السداسي الثاني أو من سنة إلى آخر، أو من طور إلى طور آخر، وذلك بغية اطلاع الطلبة على أهم محطات هذا النظام خصوصا طلبة السنة الأولى. الملخص باللغة الأجنبية: We are trying from this paper to shed light on the important alphabets of LMD system and that through get acquainted about its objectives and its advantages ,in addition to the method of the training and the most important fields and opened branches in the level of the faculty of humain and social science Mohamed Tahri university in Bechar .and the ways of evaluation in this system and the other studied units and the ways to count the average of each unit ,in addition to the method of counting the total average and passing from the first semester to the semester, or from a year to another , or from a level to another level ,and that in order to get acquainted as students to the most important stations in this system especially first year students.

الكلمات المفتاحية

نظام ل, م ,د؛ طرق التقييم؛ الوحدات؛ المعدل؛ التدرج.