مجلة الراصد العلمي
Volume 6, Numéro 1, Pages 26-56
2019-01-12

تقييم القيم: تأملات في المنهج النبوي من أجل مقاربة ديداكتيكية فعالة

الكاتب : محمد المسكيني .

الملخص

يتناول البحث إشكالية تقييم القيم في الوسط المدرسي المتمثلة في صعوبة القطع بثبات الارتباط بين المعايير والمؤشرات المحددة ودلالتها على إدماج القيمة، أي مدى تحقق الاقتناع الفعلي بها في الوجدان، وانبثاق السلوك الإيجابي الملاحظ(الظاهر)عن قناعة ذاتية وليس في سياق إكراهات خارجية. فكيف يؤسس المنهج النبوي لمبدإ المحاسبة على مدى موافقة القول للعمل؟ أو موافقة النية للعمل؟ وكيف يمكن استلهام هذا المنهج من أجل بناء مقاربة ديداكتيكية لتقويم القيم؟ وهكذا باستقراء سيرته صلى الله عليه وسلم في تعامله مع أصحابه رضي الله عنهم، تجلت معالم المنهج النبوي في تقويم القيم، الذي يعتمد مداخل متنوعة ويتميز بخصائص عدة. لنتوصل من خلالها ومن خلال التفكير في الممارسات الديداكتيكية إلى ملامح مقاربة تربوية لترسيخ القيم وتقويمها في الوسط المدرسي: 1. نميز في المنهج النبوي لتقويم القيم بين مجموعة من المداخل: - المدخل الإشكالي: بحيث يستجيب النبي صلى الله عليه وسلم إلى حاجات المتعلمين المعرفية والنفسية ولما يهمهم في أمر دنياهم وآخرتهم فيتدخل للإجابة عن كل الأسئلة المقدمة إليه، ويتدخل أيضا لحل مشكلاتهم ويشركهم في إيجاد حل لها، وإذا لم يتقدم أحد بسؤال فإنه صلى الله عليه وسلم يدفعهم إلى التساؤل وإعادة النظر فيما يعرفونه، والانطلاق بهم مما يعرفونه ليرسخ فيهم ما لا يعرفونه. - المدخل المعرفي المقاصدي: بحيث نجده صلى الله عليه وسلم ينبري لبيان العلة من النهي عن قيمة معينة، ولتوضيح النتائج السلبية لعدم تمثل قيمة ما، ولتصحيح المفاهيم والتصورات، ولاستعارة المفاهيم وتوظيفها لتقويم القيم وترسيخها، وللتأكد من أن المخالف قد تعرف على خطئه قبل أن يشرع في تقويمه. - المدخل الوجداني السلوكي الذي يتجه فيه إلى تحفيز المخاطب على التقويم الذاتي ومحاسبة النفس والترقي في سلم القيم، بحيث نجده صلى الله عليه وسلم تارة يبين الحد الأدنى من القيم وتارة أخرى يبين الحد الأعلى الذي ينبغي الاجتهاد في بلوغه، ونجده ينوه بالمجتهد في تقويم خلقه، وينعث الأفعال القبيحة بنعوث منفرة، ويرغب ويرهب، ويشوق إلى ما يمكن أن يدركه الفرد بتحسين خلقه. - المدخل الاجتماعي ونميز فيه بين مسلكين: مسلك التربية بالقدوة، ومسلك استثمار المواقف الاجتماعية لترسيخ أوتقويم القيم، بحيث نجده صلى الله عليه وسلم لا يفوت موقفا يرجو فيه تعليما لأمته إلا اغتنمه، وقد كان يخوض فيما يخوض فيه أصحابه فيتحدث بحديثهم ويستجيب لما يهمهم. 2. من خصائص المنهج التقويمي في السنة النبوية مراعاة النبي صلى الله عليه وسلم الفروق بين الناس واستعدادهم للتقويم، فيعامل المؤمن القريب بخلاف ما يعامل الأعرابي البعيد، ويعامل العالم بخلاف ما يعامل الجاهل، والصبي بخلاف ما يعامل الكبير. ومن الخصائص أيضا اختيار الزمن الملائم للتقويم، بحيث يقوم تارة فورا، وتارة أخرى يترك التقويم، والخاصية الثالثة هي جبره للخواطر والتعريض وتجنب جرح مشاعر الناس. 3. ترسيخ وتقويم القيم يكون عبر آلية ذات ثلاثة أبعاد: أولا توضيح القيم للمتعلم حتى يعيها ويختارها، وثانيا مساءلتها حتى يحاكم المتعلم قيمه الخاصة، وثالثا: تطبيقها ضمن أنشطة فردية وأخرى جماعية. 4. مرد تقويم الخلق وترسيخه إلى الفرد أولا وإرادته ومبادرته ونيته وصدقه ومراقبة لله واستعانته به. 5. القيم في المنهج النبوي تبنى ولا تعطى، وعملية بنائها وترسيخها سيرورة يسار إليها بالعمل والاجتهاد المنبثقين عن الإرادة، وصيرورة يصار بها من مقام إلى مقام بتدرج. 6. ينبغي أن يتدخل الفاعلون في الميدان التربوي لتقويم القيم ببعد تربوي إصلاحي لا ببعد جزائي، كما ينبغي أن يتجه تقييم القيم نحو تقويم السيرورة أكثر من تقويم النتاج، ولا ينبغي أن يرتبط بالنقطة والمعدل وبالنجاح والرسوب، بل الأجدى الاتجاه نحو تنمية وتقييم التفكير الأخلاقي لدى المتعلمين. Summary The study deals with the problem of evaluating the values in the school environment. It is difficult to break down the correlation between the criteria and the specific indicators and their significance to the integration of the value, ie the extent to which the actual conviction is achieved in the conscience and the emergence of positive behavior that is apparent from self-conviction and not in the context of external constraints. How to establish a prophetic approach to the principle of accounting on how much approval to say to work? Or the intention to act? How can this approach be inspired to build a didactic approach to valuing values? Thus, by reading the biography of the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) in his dealings with his companions, may Allah be pleased with them, the features of the Prophet's approach were revealed in the evaluation of values, which depends on various entrances and features several characteristics. In order to arrive at it through thinking about the practices of the ideology to the features of an educational approach to consolidate values and evaluate them in the school: 1. We distinguish in the prophetic approach to evaluate values between a group of entrances: The problematic approach: The Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) responds to the needs of the cognitive and psychological learners, and when he cares about the matter of their world and the last of them, he intervenes to answer all the questions presented to him. He also intervenes to solve their problems and involves them in finding a solution. Prompting them to question and reconsider what they know, and start them from what they know to establish what they do not know. - The cognitive approach of the Companions: so that the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) can explain the reason for forbidding a particular value, and to explain the negative consequences of not representing a value, to correct concepts and concepts, to borrow concepts and to use them to evaluate and consolidate values, and to make sure that the offender knows his mistake before he begins In his calendar. - The emotional and emotional entrance that tends to motivate the person to self-assessment and self-evaluation in the values ladder, so that the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) will show the minimum values and at other times indicate the higher limit that Ijtihad must reach. The unspeakable deeds of Benotham are sullen, willing and intimidating, longing for what the individual can realize by improving his creation. - The social entrance and distinguish between the two paths: the course of education example, and the course of investment social attitudes to consolidate values Valtjom, so that we find peace be upon him does not miss a position in which he hopes to educate his nation, but took advantage of it, has been engaged in the struggle of the owners speak their talk and respond to what interests them. 2. The characteristics of the calendar approach in the Sunnah The Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) observed the differences between people and their willingness to correct them. One of the characteristics is also the choice of the appropriate time for the calendar, so that sometimes it will sometimes leave the calendar, and the third characteristic is its response to thoughts and exposure and avoiding the hurt of people. 3. To establish and evaluate values through a three-dimensional mechanism: first, to clarify the values of the learner so that he can understand them and choose them, and secondly to question them so that the learner can judge his own values; 4 - The purpose of evaluating the creation and establishing it to the individual first, his will, his initiative, his intention, his sincerity, and the observation of God and his assistance. 5. Values in the prophetic approach are built and not given, and the process of building them and entrenching them is a process left to them by work and diligence emanating from the will, and a process that will be taken from place to place. The evaluation of values should be geared towards evaluating the process rather than evaluating the output. It should not be related to the point, rate, success or repetition. Rather, it is more appropriate to develop and evaluate the ethical thinking of Learners

الكلمات المفتاحية

تقييم، القيم، المنهج النبوي، إشكال.