دراسات لسانية
Volume 2, Numéro 11, Pages 207-242
2018-12-15

من قضايا المنهج: قراءة في الهويّة وآليات التأسيس النّقدي

الكاتب : قوجيل جميلة .

الملخص

يطرح هذا البحث قضيتين جوهريتين من قضايا المنهج النّقدي المعاصر ترتبطان ببعضهما أشدّ الارتباط. تتمثّل الأولى في إشكاليّة الهويّة بين اجتثاث المنهج من بيئته الغربيّة التي نشأ فيها وكان نتيجة لحيثياتها وإقحامه في بيئة عربيّة مختلفة لها خصوصيتها الثقافيّة ناهيك عن خصوصيتها اللّغويّة، والتّعسّف في تطبيقه على نص مختلف ومغاير بادّعاء العلمية والموضوعيّة. كما يتناول إشكاليّة الـتّأسيس لخطاب نقدي عربي لا ينفصل عن بيئته الأمّ في ماضيها وحاضرها وما تصبو إليه في مستقبلها قائم على الهويّة العربيّة بكلّ مقوّماتها وإن لم ينف فعل المثاقفة. يحاول هذا الطّرح أن يتتبّع هاتين القضيتين الشائكتين في الدّراسات النّقديّة المعاصرة ذات المنحى النّسقيّ، وذلك من خلال صبّ الاهتمام على تلقّي البنيويّة عند النّقّاد العرب الرّوّاد المشتغلين بهذا المنهج في سعي لمعرفة مدى استشعارهم لهاتين الإشكاليتين وآليات التّوفيق بين الأصل والتربة الأمّ والوافد على الثّقافة بما يحمله. Curriculum issues: reading about identity and mechanisms of the establishment criticism Abstract: This research presents two main issues of contemporary critical approach. The first is the problem of identity between the extraction of the curriculum from the Western environment in which it's originated and it was the result of it and its entrenchment in a different Arab environment with its cultural characteristics and arbitrariness in applying it to a different text with scientific and objectivity claims. It also addresses the problem of establishing an Arab monetary discourse that is inseparable from its mother environment in its past and present and what it aims at in its future based on Arab identity in all its components. This research attempts to trace these two issues in contemporary critical-oriented monetary studies, by focusing on the acceptance of structuralism in its early stages in Arab criticism in an attempt to trace the extent to which critics perceive these problems and the mechanisms of reconciling origin, mother soil and culture. Keywords: Curriculum, philosophical basis, structural, mechanisms of establishment criticism

الكلمات المفتاحية

المنهج ; الأساس الفلسفي ; البنيوية ; آليات التأسيس النقدي

المنهج النّقدي عند القاضي عياض

إكني عمــــــــــــر . 
ص 19-29.