معارف
Volume 11, Numéro 21, Pages 396-411
2016-06-01

مساهمة الإستراتيجية التسويقية الدولية في تحسين تنافسية المؤسسة الاقتصادية

الكاتب : سماعيل قرينات .

الملخص

في ظل تفاعل المؤسسة مع المحيط أصبح لزاما عليها تبني سياسات و استراتيجيات أو أساليب تسييرية جديدة تمكنها من التأقلم و التعايش مع مختلف التعقيدات البيئية الدولية من جهة و مواجهة المنافسة الدولية الشرسة و ظهورها كمؤسسة تنافسية من جهة أخرى، و لعلى التسويق الدولي من بين الأساليب الحديثة في التسيير، الذي يتيح للمؤسسة مجموعة من الطرق و الأساليب في كيفية دخولها للأسواق الدولية و خدمتها حسب خصوصية كل سوق في إطار إستراتيجية تسويقية دولية مستوحاة من الإستراتيجية الدولية العامة للمؤسسة بما يتوافق مع أهداف المؤسسة و كذا متطلبات السوق. الكلمات المفتاحية: التسويق الدولي، إستراتيجية التسويق، المنافسة، تنافسية المؤسسة. Abstract: In the frame of the interaction of the company with the environment, it becomes mandatory for it to adopt policies and strategies or new management methods that allow it to adapt and live with the various international environmental complexities, on one hand, and face fierce international competition and its emergence as a competitive company, on the other hand ; the international marketing would be one of modern methods in management, which provides the company a set of methods and techniques on how to access international markets and serve them according to the specificity of each market as part of an international marketing strategy inspired from the general international strategy of the company in accordance with the objectives of the company and market requirements. Keywords: international marketing, marketing strategy, competition, company's competitiveness.

الكلمات المفتاحية

التسويق الدولي، إستراتيجية التسويق، المنافسة، تنافسية المؤسسة.