معارف
Volume 12, Numéro 22, Pages 185-203
2017-06-01

البنيويّة والتّوليديّة الّتحويليّة : دراسة في آليات المنهج

الكاتب : فاطمة الزهرة العربي .

الملخص

الملخّص: إنّ المحلّل لأيّ نص أدبي يحتاج بالدّرجة الأولى إلى منهج معيّن يتوصّل من خلاله إلى نتائج دقيقة. تعدّ المدرستان: البنيوية والتوليديّة التحويلية من أكبر المدارس التي لها الدّور الكبير في خدمة اللّغة ،والفكر وصنع تاريخ اللسانيات. يقوم المنهج البنيوي في تحليله للنّصوص على جملة من الآليات تلخّصت في شكل مستويات للتحليل هي: 1- المستوى الصّوتي 2- المستوى الصّرفي 3- المستوى المعجمي 4- المستوى النّحوي وكذا المستوى الدّلالي والمستوى الرّمزي. في حين يقوم المنهج التوليدي التحويلي على آليات اعتمدها " تشومسكي " في تحليله "للجملة" على ما يسمى:" بالأنموذج الرّكني"( المخطّط المشجّر). وقد أردف المقال بجانب تطبيقي تناول قصيدة( الذّبيح الصاعد) لمفدي زكريا محلّلة تحليلا بنيويّا. Summary : The analyst of any literary text needs first, a particular methodology by which he will achieve specific result. The structural and generative transformational are considered as the two biggest schools that had an important role in the development of language and thought, and in the constitution of the linguistics history. The structural analysis method is based on a number of mechanisms which can be summarised as levels of analysis, as follows: 1- Phonetic level 2- Morphologic level 3- Lexical level 4- Grammatical level Then, the semantic and symbolic levels. While the generative transformational method is based on mechanisms adopted by “Chomsky” in his analysis of the sentence, called the angles model (tree schema). The study is supported by a practicality giving the structural analysis of the poem (Eddabih Essaaid)

الكلمات المفتاحية

المدرسة البنيوية - المدرسة التوليدية التحويلية