Annales de l’université d’Alger
Volume 32, Numéro 1, Pages 298-310
2018-03-29

الاعلام الجديد مبادئ المفهوم

الكاتب : سالم عطية الحاج .

الملخص

تندرج هذه الورقة ضمن الأبيات الهادفة الى محاولة استقراء جملة من المرجعيات التي حاولت تقصي وتبيين مفهوم الإعلام الجديد وعلاقته بالتكنولوجيات الحديثة، ثم إلى محاولة تبيين أهم مصادر المفهوم الجديد وأبرز مرجعياته، وذلك بهدف الخروج برؤية واضحة بشأن مفهوم الإعلام الجديد في ظل الاختلافات المفاهمية الموجودة بشأنه، ثم الى بحث إحدى أهم النقاط المرتبطة بالإعلام الجديد ونعني بالخصوص هنا المبادئ الأساسية التي يقوم عليها والتي تسمح له باكتساب جملة من الخصائص التي تجعله يتميز كل التميز عن نظيره الإعلام القديم. Abstract: This paper is part of the literature aimed at trying to extrapolate a number of references that tried to explore, and clarify the concept of new media. And its relationship to modern technologies, and to try to identify the most important sources of the new concept. And the most prominent references, with the aim of coming out with a clear vision on the concept of new media, in light of the existing differences concepts. Then to discuss one of the most important points related to the new media and we mean here in particular the basic principles that underpin it and allow him to acquire a number of characteristics that make it distinguished all the excellence from the old media.

الكلمات المفتاحية

الاعلام الجديد;الوسائط الجديدة;الاعلام;التكنولوجيا الحديثة للمعلومات و الاتصال;