مجلة العلوم الاجتماعية
Volume 18, Numéro 1, Pages 1-18
2024-03-31

درجة تطبيق معايير القيادة المدرسية لدى مديري المدارس المتوسطة

الكاتب : الحليبي مصعب . المسلم جاسم .

الملخص

الهدف: هدفت الدراسة إلى التعرف على درجة تطبيق مديري مدارس المرحلة المتوسطة بمحافظة الأحساء لمعايير القيادة المدرسية التي تم إقرارها من قبل هيئة تقويم التعليم والتدريب في المملكة العربية السعودية المتعلقة بمجال القيادة المدرسية؛ وذلك من وجهة نظر مديري تلك المدارس، والكشف عما إذا كانت توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات استجابات أفراد عينة الدراسة تجاه تطبيق تلك المعايير تُعزى إلى متغير سنوات الخبرة في المناصب الإدارية. المنهجية: اتبعت هذه الدراسة المنهج الوصفي في الدراسة، وشمل مجتمع الدراسة جميع مديري مدارس المرحلة المتوسطة للبنين بمحافظة الأحساء والبالغ عددهم (97) مديراً، واستخدمت الاستبانة كأداة لجمع بيانات الدراسة. النتائج: وتوصلت الدراسة إلى أن هناك موافقة بدرجة عالية جدًا بين أفراد الدراسة على تطبيق مديري مدارس التعليم العام المتوسطة للبنين بمحافظة الأحساء لمعايير القيادة المدرسية، حيث بلغ المتوسط الحسابي (4.33)، وقد جاءت الأبعاد الخمسة مرتبة كما يلي: "معيار تفعيل مهارات الاتصال والتواصل في العمل الإداري والتعليمي"، "معيار ممارسة وظائف الإدارة وتطبيقاتها المختلفة "، "معيار ممارسة الإشراف والمتابعة في العمل الإداري والتعليمي في المدرسة"، "معيار حل المشكلات الإدارية والتعليمية في البيئة المدرسية"، "معيار امتلاك المفاهيم الأساسية للقيادة المدرسية واتجاهاتها الحديثة" على الترتيب الخامس. كم أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين استجابات أفراد الدراسة بشأن درجة تطبيق مديري مدارس التعليم العام المتوسطة للبنين بمحافظة الأحساء لمعايير القيادة المدرسية تُعزى لمتغير سنوات الخبرة في المناصب الإدارية في جميع الأبعاد. التوصيات: إيجاد آلية لمتابعة وتقويم تطبيق معايير القيادة المدرسية في المدارس، والاهتمام بإكساب مديري المدارس المفاهيم الأساسية للقيادة المدرسية واتجاهاتها الحديثة عن طريق إلحاقهم بدورات تدريبية، وتفعيل الدور الاستشاري للمشرفين التربويين ليمارس مديري المدارس مهام المشرف التربوي المقيم. Objective: This study aimed to identify the extent of application by managers of intermediate schools in Al-Ahsa Governorate of the school leadership standards endorsed by the Evaluation and Training Assessment Authority in the Kingdom of Saudi Arabia related to the field of school leadership. This was done from the perspective of the school managers and to determine whether there are statistically significant differences in the averages of the study sample's responses regarding the application of these standards, attributed to the variable of years of experience in administrative positions. Methodology: The study followed a descriptive approach, including all managers of intermediate boys' schools in Al-Ahsa, totaling 97 directors. The survey was used as a tool for data collection. Results: The study found a remarkably high level of agreement among the study participants regarding the application of school managers in intermediate public education schools in Al-Ahsa to school leadership standards, with an arithmetic mean of (4.33). The five dimensions were ranked as follows: "Activating communication and interaction skills in administrative and educational work," "Practicing management functions and their various applications," "Supervision and monitoring practices in administrative and educational work in the school," "Solving administrative and educational problems in the school environment," and "Possessing the fundamental concepts of school leadership and its modern trends," ranked fifth. The results also showed no statistically significant differences in the study participants' responses regarding the degree of application by managers of intermediate public education schools in Al-Ahsa of school leadership standards attributed to the variable of years of experience in administrative positions in all dimensions. Recommendations: Establish a mechanism for monitoring and evaluating the implementation of school leadership standards in schools, focus on imparting fundamental concepts of school leadership and its modern trends to school managers through training courses, and activate the consultative role of educational supervisors to enable school managers to perform the duties of a resident educational supervisor. Keywords: school leadership, leadership standards, school administration, general education, school environment, educational supervision.

الكلمات المفتاحية

القيادة المدرسية ; معايير القيادة ; الإدارة المدرسية ; البيئة المدرسية ; الإشراف التربوي