الصوتيات
Volume 20, Numéro 1, Pages 199-218
2024-04-15

المصطلح العروضي عند الأخفش والجوهري

الكاتب : داحو آسية .

الملخص

علم العروض هو علم يُعرف به صحيح أوزان الشعر العربي من فاسدها وما يعتريها من زحافات وعلل وهو ميزان الشعر به يعرف مكسوره من موزونه ويرجع الفضل في انشاءه إلى الخليل ابن أحمد الفراهدي، فهو اللذي استنبط علم العروض وأخرجه الى الوجود وحصر أقسامه في خمس دوائر. ويركز علم العروض ويهدف الى السلامة الشعرية حتى تظهر الأبيات سليمة من الكسر والتشويه من ناحية ومن ناحية أخرى حتى يتم التفريق بين الشعر الموزون والسّجع والشّعر المرسل والمنثور، وكانت الحاجة إلى وضع علم العروض بعد اختلاط العرب بالعجم مما أدى إلى تراجع الذوق العربي وتقلص الفطرة الشّعرية السليمة، فاختلط الشّعر الضعيف الركيك بالشّعر القوي والفصيح وأصبح بعض العرب يبني لفظا على لفظ ويلحن فيه ويعتبر كل من الأخفش والجوهري من العروضيين القدامى اللّذان حاولا الغوص في عروض الخليل، محاولة منهم في استدراك مصطلحات عروضية قد يتعامل معها دارس علم العروض. وعلى هذا الأساس حاولنا الكشف عن المصطلح العروضي عند كل من الأخفش والجوهري، وعليه ما هي أهم المصطلحات العروضية التي جاء بها كل من الأخفش وجوهري بعد الفراهدي ؟ The science of prosody is a science by which the correct meters of Arabic poetry are known, including their defects and the defects and faults they contain. It is the scale of poetry by which the broken ones are known from their meter. The credit for its creation goes to Al-Khalil Ibn Ahmad Al-Farahidi, as he is the one who devised the science of prosody, brought it into existence, and limited its divisions to five circles. The science of prosody focuses on and aims for poetic integrity so that the verses appear intact from breakage and distortion on the one hand, and on the other hand so that a distinction is made between metered poetry, assonance, and mursal and scattered poetry. The need to develop prosody was after the mixing of Arabs with non-Arabs, which led to a decline in Arab taste and a diminishment of sound poetic instinct. So, weak and prosaic poetry mixed with strong and eloquent poetry, and some Arabs began to build utterance upon utterance and compose in it. Both Al-Akhfash and Al-Jawhari are considered ancient prosodyists who tried to delve into the prosody of Hebron, an attempt to comprehend prosodic terms that a student of prosody might deal with. On this basis, we tried to uncover the prosodic term used by both Al-Akhfash and Al-Jawhari. Accordingly, what are the most important prosodic terms that Al-Akhfash and Jawhari came up with after Al-Farahadi?

الكلمات المفتاحية

العروض ; التفاعيل ; البحور ; Prosody ; lambics ; Seas