الفكر المتوسطي
Volume 12, Numéro 2, Pages 629-647
2024-03-28

The European Arteries To Africa: Egypt And Algeria’s Transport Strategies Between Competition And Cooperation.

Authors : Bennaa Youcef . Hamoudi Aboubakr .

Abstract

This research examines the financing and collaboration approaches for transportation and logistics infrastructure projects in Algeria and Egypt, using a document analysis method. The study finds that both countries use a mix of funding sources, including public-private partnerships and foreign aid, but with different emphasis, as Egypt relies more on foreign aid while Algeria uses more of its own resources. The priorities of transportation and logistics infrastructure projects also vary between the two countries, with Algeria focusing on road and rail infrastructure, and Egypt on ports and airports. Despite the potential for increased collaboration in trade facilitation and regional integration, political instability, bureaucratic barriers, and regulatory framework differences present challenges. This study contributes to the existing literature on transportation and logistics infrastructure financing in developing countries and provides insights into the specific context of Algeria and Egypt. However, further research is recommended to examine the sustainability of financing mechanisms and the effectiveness of collaborative efforts between the two countries. ملخص يتناول هذا البحث دراسة الطرق المستخدمة في تمويل والتعاون في مشاريع البنية التحتية للنقل واللوجستيات في الجزائر ومصر، باستخدام أسلوب تحليل الوثائق. تبين الدراسة أن البلدين يستخدمان مزيجًا من مصادر التمويل، بما في ذلك الشراكات بين القطاعين العام والخاص والمساعدات الخارجية، ولكن بتركيزات مختلفة، إذ تعتمد مصر أكثر على المساعدات الخارجية بينما تستخدم الجزائر مزيدًا من مواردها الخاصة. كما تختلف أولويات مشاريع البنية التحتية للنقل واللوجستيات بين البلدين، حيث يركز الجزائر على بنية تحتية الطرق والسكك الحديدية، وتركز مصر على الموانئ والمطارات. وعلى الرغم من إمكانية زيادة التعاون في تسهيل التجارة والاندماج الإقليمي، فإن الاضطرابات السياسية والعقبات البيروقراطية والفروق في إطار التنظيم تشكل تحديات. تسهم هذه الدراسة في الأدبيات الموجودة حول تمويل البنية التحتية للنقل واللوجستيات في البلدان النامية، كما توفر نظرة على السياق الخاص للجزائر ومصر. ومع ذلك، يُوصَى بإجراء المزيد من الأبحاث لدراسة استدامة آليات التمويل وفعالية جهود التعاون بين البلدين. الكلمات الرئيسية: النقل؛ مصر؛ الجزائر؛ الطاقة؛ اللوجستيات؛ البنية التحتية

Keywords

Transport ; Egypt ; Algeria ; logistics ; Energy ; Infrastructure