النص
Volume 9, Numéro 2, Pages 228-248
2024-02-20

التفكير اللساني التربوي في التراث العربي من خلال المقدمة لابن خلدون

الكاتب : بوقرة مريم .

الملخص

ظهرت اللسانيات التربوية نتيجة التحاقل بين اللسانيات والبيداغوجيا، موضوعها العملية التعليمية التّعلّمية وما يرتبط بها من أساليب وطرائق، وبوصفها حقلا من حقول اللسانيات التطبيقية فهي تعدّ حديثة النشأة حداثة علم اللسان التطبيقي. إلا أن العائد إلى التراث العربي القديم يجد لها جذورا؛ فالكثير من العلماء العرب القدامى قد اهتموا باللغة وتعليمها ومن بينهم ابن حزم، وابن خلدون... وغيرهما. ركزنا في هذا البحث على أفكار واحد من كبار علماء العرب القدامى وهو "ابن خلدون"، الذي كان يملك تفكيرا لسانيا تربويا يضاهي التفكير اللساني التربوي الحديث، تفكير من شأنه النهوض بالتعليم خاصة تعليم اللغة الأم (العربية)، في محاولة للوقوف على القضايا التربوية في تراثنا العربي القديم والدعوة إلى الاهتمام بها واستثمارها في بناء المناهج التعليمية وسير العملية التعليمية خاصة في المرحلة الابتدائية. The educational linguistics has emerged as a result of the interaction between linguistics and pedagogy, the subject of which is the educational- learning process and the associated methods and modalities. As a field of applied linguistics, it is the newness of applied linguistics. However, who return to the ancient Arab heritage will find roots in it. So that Many ancient Arab scholars have been interested in the Language and its teaching, including Ibn Hazm, Ibn Khaldun and others. In this research, we have been focused on the thoughts of one of the greatest ancient Arab scholars, Ibn Khaldun, who had an educational linguistic thinking comparable to modern educational linguistic thinking, thinking that would advance education, especially teaching the mother tongue (Arabic) in an attempt to identify educational issues in our Arab heritage. And the call to pay attention to it and invest it in building educational curricula and the progress of the educational process, especially in the primary stage.

الكلمات المفتاحية

educational linguistics ; education ; teacher ; ; learner ; curriculars ; the Arab heritage ; اللسانيات التربوية ; التعليم ; المعلّم ; المتعلّم ; المناهج ; التراث العربي