الإحياء
Volume 24, Numéro 1, Pages 403-430
2024-01-31

صورة المسلم في مذكرات أسرى إيالة الجزائر: مقاربة صورولوجية (1183-1253هـ/1769-1837م)

الكاتب : بوبيدي حسين .

الملخص

خلّف الأسرى الذين عاشوا بالجزائر في العهد العثماني العديد من المذكرات التي تمثل اليوم مصادر بالغة الأهمية لكتابة تاريخ الجزائر الحديث، ونتيجة حالة الأسر وما يصاحبها من ظروف نفسية، فإن الانطباعات التي كتبها هؤلاء الأسرى لم تكن مجرد تدوين يسجل الأحداث التي شاهدها، بل تعبيرا عن أحكام أطلقها هؤلاء الأسرى على الدولة والشعب الذي يعتبرونه السبب في مأساتهم وبعدهم عن أهلهم وآلامهم، وتهدف هذه الدراسة إلى فحص هذه الصور التي دونها الأسرى الأوروبيون والأمريكيون على الجزائري باعتباره شخصا مسلما، فقد كانت نظرتهم تقوم على أن الدين الإسلامي هو الذي يملي على الجزائريين تصرفاتهم، ويتحكم في نمط حياتهم ونظرتهم للأشياء، ومن خلال اعتماد المقاربة الصورولوجية سنكشف الفرق بين ما هو تاريخي في هذه المذكرات وما هو استمرار للصورة النمطية التي حملها المسيحيون الأوروبيون عن الإسلام والمسلمين منذ العصور الوسطى، وخاصة منذ الاحتكاك العنيف في فترة الحروب الصليبية، حيث بقيت هذه الصورة راسخة في المخيال المسيحي حول الإسلام. Abstract: The captives who lived in Algeria during the Ottoman era left many memoirs which today represent extremely important sources for writing the history of modern Algeria. Due to the condition of being captives and the accompanying psychological circumstances, the impressions recorded by these captives were not merely a historical record of the events they witnessed. Rather, they were an expression of judgments that these prisoners launched against the state and the people they considered to be the cause of their suffering and separation from their families and their pains. This study aims to examine these images that European and American captives recorded about Algerians as Muslims. These captives believed that Islam was the religion that dictated Algerians' behavior, controlled their way of life, and their perspective on things. By adopting a Imagology approach, we will uncover the difference between what is historical in these images and what is simply a continuation of the stereotypical image that European Christians have carried about Islam and Muslims since the Middle Ages, especially since the violent encounters of the Crusades, where this image remained entrenched in the Christian imagination about Islam.

الكلمات المفتاحية

الأسرى ; العهد العثماني ; الصورولوجيا ; جون فوس ; جيريت ميتزون ; The captives ; Ottoman era ; Imagology ; John Foss ; Gerit Metzon